English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان: سند راهبردی توسعه کشت های گلخانه ای استان سمنان تدوین شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از تدوین سند راهبردی توسعه کشت های گلخانه ای این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهار داشت: به منظور تدوین نقشه راه و تنظیم سند راهبردی توسعه گلخانه ای استان سمنان شامل بررسی وضعیت موجود، سیاست‌های اجرایی، ظرفیت‌ها، اهداف و برنامه‌ها، الگوی کشت، الزامات و اعتبارات مورد نیاز و سایر اقدامات و وظایف دستگاه‌های اجرایی، طرح ۱۰۰۰ هکتاری توسعه گلخانه ای استان سمنان تهیه شده و در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به شرایط آب و هوای مطلوب استان سمنان برای کشت گلخانه ای، وجود نور مناسب در زمستان برای تولید خارج از فصل در گلخانه های این استان و نزدیک بودن به بازارهای داخلی و خارجی به عنوان مزیت های مهم در راستای توسعه کشت گلخانه ای در استان سمنان افزود: در کنار همه این مزایا محدودیت‌های منابع آبی توسعه کشت های گلخانه ای در استان سمنان را ضروری کرده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اکنون بیش از ۳۰ هزار تن محصول کشاورزی در ۱۳۳ هکتار از عرصه های گلخانه ای استان سمنان تولید می‌شود گفت: این میزان محصول توسط ۳۱۰ بهره‌بردار بخش گلخانه ای در استان سمنان تولید می شود.
قرائیان با اشاره به تنوع محصولات گلخانه ای تولید شده در گلخانه های استان سمنان تصریح کرد: امروز انواع محصولات کشاورزی شامل سبزیجات و صیفی‌جاتی نظیر خیار گلخانه ای، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و نیز انواع گل و گیاهان زینتی در گلخانه های استان سمنان تولید می شود که برای نمونه تولید گل آنتوریوم در گلخانه های استان سمنان به یک میلیون شاخه در سال می‌رسد.
وی با بیان اینکه گلخانه با عنوان یک محیط کنترل شده در مقایسه با کشت های فضای باز یک کشاورزی منظم و کنترل شده محسوب می‌شود اضافه کرد: توسعه گلخانه‌ها با ایجاد مکانیزاسیون و افزایش تولید در واحد سطح سبب افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۱۰ برابر فضای باز می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به دیگر مزیت های توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور و این استان خاطرنشان کرد: علاوه بر همه مزیت های بیان شده برای کشت های گلخانه ای، در گلخانه ها عوامل خسارت زای غیرمترقبه نظیر سرما زدگی و تگرگ و همچنین آفات و بیماریها به نحو مطلوبی کنترل می شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت