English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: سالانه بیش از ۱۰۰۰تن قارچ خوراکی در استان سمنان تولید می شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

سالانه بیش از ۱۰۰۰تن قارچ خوراکی در استان سمنان تولید می شود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سالانه بیش از ۱۰۰۰ تن قارچ خوراکی در واحدهای پرورش قارچ خوراکی این استان تولید می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ، مهدی قرائیان اظهار داشت: در استان سمنان ۲۱ واحد فعال و دارای مجوز تولید و پرورش قارچ خوراکی وجود دارد که روزانه حدود ۳ تن محصول تولیدی خود را روانه بازار می کنند.

وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده حاصل از فعالیت این واحدهای پرورش قارچ خوراکی در استان سمنان گفت: با فعالیت ۲۱ واحد پرورش قارچ خوراکی در استان سمنان برای ۱۰۰نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به میزان مصرف سرانه ۳/۱ کیلوگرمی قارچ در استان گفت: عمده قارچ تولیدی در خود استان به مصرف می رسد.

قرائیان به ارزش غذایی بالای قارچ خوراکی اشاره کرد و افزود: قارچ خوراکی به علت چربی کم و پروتئین بالا و داشتن ۹ اسید آمینه ضروری بدن به همراه املاح معدنی و ویتامینهای مهم و همچنین به دلیل خواص دارویی مانند تقویت سیستم دفاعی بدن و تنظیم کلسترول و فشار خون ضرورت دارد تا در سبد غذایی خانوار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در تولید این محصول به ازای واحد آب مصرفی شاخص تولید پروتئین نسبت به سایر محصولات بالا است تصریح کرد: در تولید قارچ به ازای مصرف یک لیتر آب یک گرم پروتئین ایجاد می شود و این در حالی است که برای به دست آوردن یک گرم پروتئین از محصولات گندم، ذرت و گوشت قرمز می بایست به ترتیب ۶/۴، ۴۰ و ۵۱۵ لیتر آب کشاورزی مصرف شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به کمبود منابع آبی در استان گفت: تولید قارچ خوارکی با توجه به ایجاد بالاترین شاخص تولید پروتئین به ازای واحد آب مصرفی در شرایط کم آبی استان بسیار حائز اهمیت است.

طراحی سایت توسط فراکارانت