English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تکلیف قانونگذار در برنامه ششم مبنی بر الزام دولت به تدوین الگوی کشت گفت: الگوی کشت کشور تدوین می‌شود.

الگوی کشت کشور تدوین می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تکلیف قانونگذار در برنامه ششم مبنی بر الزام دولت به تدوین الگوی کشت گفت: الگوی کشت کشور تدوین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس کشاورز در نشست بررسی الگوی کشت این استان که در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان برگزار شد با اشاره به ضرورت تغییر الگوی کشت در کشور اظهار داشت: وقوع خشکسالی‌های متعدد و کاهش بارندگی سبب کاهش منابع آبی شده و لذا در راستای استفاده بهینه از منابع آبی تغییر الگوی کشت بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه بحث الگوی کشت موضوع جدیدی نیست و از گذشته نیز مطرح بوده در قوانین برنامه ها نیز به آن تأکید شده است تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه الگوی کشت باید در نخستین سال اجرای این برنامه تهیه و تدوین شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر این اساس همکاری با استان ها آغاز شد و  در چند روز گذشته بررسی الگوی کشت در خراسان شمالی و زابل انجام  شد و امروز نیز بررسی الگوی کشت در استان سمنان در حال انجام است.

کشاورز با بیان اینکه انتخاب الگوی کشت مناسب دامنه وسیعی دارد افزود: در ابتدای راه باید تصویر فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ترسیم شود که در حال حاضر کجا هستیم و وضعیت موجود چیست و بعد الگوی آتی را پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه در تعیین الگوی کشت عوامل متعددی دخیل هستند گفت: شناسایی ظرفیت ها نخستین و مهم‌ترین گام در تعیین الگوی کشت است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در یک الگوی کشت مناسب باید به ۵ پایه اصلی توجه شود تصریح کرد: اقلیم، خاک ، آب ، اقتصاد ، نیازمندیها و محدودیت گیاهی موضوعاتی است که در تدوین یک الگوی کشت باید به ان توجه شود.

کشاورز با بیان اینکه باید در تدوین الگوی به موضوعات اقتصادی، اجتماعی، وغیره باید توجه شود تصریح کرد: سناریوهای ارائه شده در الگوی کشت باید از نظر اجتماعی، اقتصادی، پایداری، زیست محیطی و ارزیابی شوند تا در این الگو به تصویری هم جانبه دست یافته و مشخص شود که در این منطقه با این میزان اب چه کاری می توان انجام داد.

وی با بیان اینکه اقلیم یا طبیعت یکی از عوامل مهم در تعیین یک الگوی کشت مناسب است افزود: در تدوین الگوی کشت باید به طبیعغت نیز اندیشید و نباید تنها به منافع جزئی فکر کرد و با طبیعت جنگید چرا که فشار به طبیعت تبعات جبران ناپذیری دارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه الگوی کشت نمی تواند تغییرات اساسی ناگهانی زیادی را ایجاد کند تصریح کرد: در تدوین الگوی کشت مناسب حتما باید به روند گذشته اشراف داشته باشیم و یک تصویر از ترند ۱۰ تا ۱۵ سال محصولات، بازار، رضایت مندی کشاورزان و غیره تهیه شود و همچنین به ظرفیت‌های خاص محلی و تمایلات مردم نیز در این الگو توجه شود.

به گفته کشاورز بالانس علوفه‌ و امنیت غذایی از دیگر مواردی است که باید در تدوین الگوی کشت به آن توجه کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت