English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان: نوغانداری در استان سمنان توسعه می‌یابد

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:

نوغانداری در استان سمنان توسعه می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه نوغانداری را یکی از رویکردهای مهم این معاونت عنوان کرد و گفت: نوغانداری در سال جدید در استان سمنان توسعه می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی اظهار داشت: نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم ازجمله فعالیت‌های جانبی کشاورزان در این استان محسوب می‌شود به‌طوری با یک دوره کوتاه ۴۰ روزه ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به‌کارگیری بخشی از نیروی کار در روستاها ، درآمد نسبتاً مناسبی را برای روستائیان فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه نوغانداری در روستاها گفت: با هدف ترویج و توسعه بیشتر حرفه نوغانداری و تشویق و ترغیب بهره‌برداران هم‌زمان با هفته درختکاری و آغاز فصل نوغانداری تعداد ۱۰ هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده ژاپنی از سوی این معاونت در میان بهره‌برداران این بخش توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال گذشته نیز با هدف تجهیز و افزایش راندمان تولید علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح روستاها، تعداد ۵۰ جعبه تخم نوغان و تعداد ۵ هزار اصله نهال توت اصلاح‌شده، دماسنج و رطوبت‌سنج در بین بهره‌برداران این بخش به‌صورت رایگان توزیع شد.

شاه‌حسینی با اشاره به برنامه‌های آتی سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای توسعه نوغانداری گفت: بر اساس برنامه‌های تدوین‌شده امسال نیز تعداد ۶۰ جعبه تخم نوغان به‌صورت رایگان در بین بهره‌برداران توزیع می‌شود.

به گفته وی پیش‌بینی می‌شود با اجرای این برنامه برای ۶۰ نفر شغل ایجادشده و در صورت مساعد بودن شرایط حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم نیز پیله تر تولید شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به‌ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی برای افزایش میزان توانمندی بهره برداران این بخش نیز گفت: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۰۰ ساعت کلاس‌های آموزش پرورش کرم ابریشم برای علاقه‌مندان و بهره‌برداران این بخش برگزارشده است.

شاه‌حسینی اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۰ کشور دنیا فعالیت نوغانداری را به‌صورت جدی انجام داده که عمده این کشورها آسیایی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد ابریشم مورد نیاز دنیا در ۵ کشور تولید می‌شود اضافه کرد: چین، ژاپن، برزیل، کره شمالی و جنوبی، تایلند، ایران، ویتنام، ترکیه و بلغارستان از عمده‌ترین تولیدکنندگان ابریشم در دنیا هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تعداد زیادی از استان‌های کشور نیز در حوزه نوغانداری حرفی برای گفتند دارند تصریح کرد: گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مازندران، آذربایجان شرقی، سمنان، همدان و لرستان از استان‌هایی هستند که دارای جایگاه مناسبی در این حوزه هستند.

طراحی سایت توسط فراکارانت