English | چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود: سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان با رویکرد مدیریت خاک اجرایی شود

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود با بیان اینکه امروز گرایش به شوری و سدیمی شدن خاک ، به شدت اراضی کشاورزی استان سمنان و کشور را تهدید می‌کند گفت: باید سیستم‌های نوین آبیاری در استان سمنان با رویکرد مدیریت خاک اجرایی شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، احمد اخیانی در کارگاه تخصصی خاک که به مناسبت روز جهانی خاک برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه کیفیت خاک در بهبود بهره‌وری آب کشاورزی اظهار داشت: امروزه به طور متوسط۳٫۵ برابر ظرفیت زیستی کشور از منابع حیاتی در بخش‌های مختلف به ویژه کشاورزی مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می‌کشد تا یک سانتی‌متر مکعب خاک در کشور تشکیل شود افزود: خاک‌ها به سمت کاهش عوامل حیاتی پیش می‌روند و امروز بیش از هر زمان دیگری باید ظرفیت‌های حیاتی به خاک برگردانده شود.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود با بیان اینکه تغییر کاربری در اراضی کوهپایه‌ای شمال استان سمنان تهدید کننده است عنوان کرد: آلودگی خاک در استان سمنان به صورت لکه‌ای در حال توسعه است.
اخیانی با اشاره به اینکه کیفیت خاک به ظرفیت آن برای انجام وظایف اکولوژیک یا طبیعی که در راستای تولید پایدار محصولات دامی و گیاهی، حفظ کیفیت آب و هوا و حفظ سلامتی انسان و محیط زیست بر عهده خاک است؛ اشاره می‌کند گفت: در کشور از ۱۸٫۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی حدود ۶٫۵ میلیون هکتار در معرض مشکل شدیدی شوری و سدیمی است.
وی خاک را مهم‌ترین بستر برای مدیریت منابع آب در جهان دانست و با اشاره به وضعیت شوری دشت‌های مهم استان سمنان برای کشت گندم خاطرنشان کرد: از ۸۳ هزار و ۴۲۴ هکتار اراضی زیر کشت گندم در استان سمنان ۳۸ هزار و ۹۷۴ هکتار آن مشکل شوری و سدیمی بودن دارد.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود تصریح کرد: با توجه به اهمیت خاک در محیط زیست و امنیت غذایی، استان سمنان با مخاطرات جدی در این زمینه مواجه خواهد شد و از این رو حفظ منابع خاک در آینده از مهم‌ترین رویکردها در بخش کشاورزی خواهد بود.
اخیانی با اشاره به مخاطرات شوری و سدیمی شدن مواد خاک و منابع آب برای بخش کشاورزی تأکید کرد: گرایش به شوری و سدیمی شدن منابع آب و خاک سبب تخریب خاک از نظر کاهش مواد آلی خواهد شد و اگر این مسیر طی شود؛ بسیاری از دشت‌های استان سمنان در آینده از حیز انتفاع (در بخش کشاورزی) خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه محدودیت منابع آبی و کاهش کیفیت آن در بخش کشاورزی این بخش را تهدید می‌کند عنوان کرد: همگام با آن کیفیت خاک نیز به شدت در حال کاهش است و این بدین معنی است که همراه با آب، شاهد شورشدن خاک در بخش کشاورزی نیز هستیم.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی شاهرود با اشاره به راهکار برون رفت از این مشکل در بلند مدت خاطرنشان کرد: امروز باید در مدیریت سیستم‌های آبیاری دقت شود تا مدیریت خاک نیز مورد توجه قرار گیرد و بر این اساس باید الگوی‌های جدید آبیاری با رویکرد حفظ خاک نگاه شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت