English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

نهال توت اصلاح شده در سطح استان سمنان توزيع شد

نهال توت اصلاح شده در سطح استان سمنان توزیع شد/ توزیع تخم نوغان و توسعه صنعت نوغانداری در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از توزیع نهال توت اصلاح شده در سطح استان همزمان با هفته منابع طبیعی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه حسینی اظهار داشت: این مهم به منظور ترویج و توسعه نوغانداری در سطح استان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا تعداد ۳ هزار اصله نهال توت اصلاح شده رقم ژاپنی (کن موچی) به صورت رایگان بین متقاضیان توزیع شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برگزاری کلاسهای آموزشی نوغانداری در سطح تعدادی از روستاهای استان سمنان خبر داد و گفت: این کلاس های آموزشی با هدف افزایش آگاهی و بهره وری بهره برداران این بخش و با همکاری مرکز توسعه نوغانداری کشور ، معاونت بهبود تولیدات دامی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های شاهرود میامی و دامغان انجام شده است.
شاه حسینی با بیان اینکه کلاس‌های آموزش نوغانداری در روستاهای فرومد، قلعه آقا، بسطام و تویه دروار که با استقبال خوبی از طرف بهره برداران برگزار شد افزود: در این کلاس های آموزشی دو روزه که در سطح روستاهای استان برگزار شد بهره برداران با نحوه پرورش کرم ابریشم آشنا شدند.
وی با اشاره به برخی از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه نوغانداری گفت: توزیع تخم نوغان برای پرورش دهندگان از ابتدای فروردین ۹۸ طبق روال معمول سالهای گذشته در دستور کار معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان قرار دارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از پرورش کرم ابریشم یا نوغانداری به عنوان یک شغل جانبی برای روستاییان خبر داد و گفت: پرورش کرم ابریشم از جمله مشاغل زودبازده محسوب می شود که طول دوره پرورش کرم ابریشم در مجموع ۴۵ روز است.
شاه حسینی افزود: تنها منبع تغذیه کرم ابریشم برگ درخت توت بوده و از یک جعبه تخم نوغان در پایان دوره پرورش می توان به طور متوسط ۳۰ کیلوگرم پیله تر تولید کرد و با توجه به نیاز بازار به نخ ابریشم به ویژه در صنعت فرش فروش پیله تر تضمین شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت