English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

هشدار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره سرمازدگی؛ باغداران مراقب محصولات خود در برابر سرما زدگی باشند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به ورود جبهه هوای سرد به آسمان این استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی محصولات باغی، از باغداران خواست تا برای مواجهه و جلوگیری از سرمازدگی محصولات خود آماده باشند.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مهدی قرائیان اظهارداشت: باغداران باید برخی راهکارهای علمی را برای حفاظت از محصولات خود در برابر سرمازدگی اجرایی کنند.
وی با اشاره به برخی از راهکارها برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی گفت: استفاده از فوگر، پلارهای باغی و به کارگیری هر گونه وسایل گرمایشی با فواصل و جهت مناسب در باغ, محلول پاشی با محلول بردو قبل از سرمازدگی برای از بین بردن باکتری های تشکیل دهنده هسته یخ برخی از این راهکارها است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در صورت که باغداران به پلار باغی دسترسی نداشته باشند می توانند از قوطی حلبی با سوخت گازوئیل« با فتیله کارتونی» استفاده کنند.
قرائیان خاطرنشان کرد: باغداران در صورت امکان غرقاب باغ با استفاده از آبیاری بارانی «ترجیحاً مه پاشی» را در دستور کار خود قرار دهند.
وی خاطر نشان کرد :در صورت انجام محلول پاشی از مواد آنتی استرس حاوی اسید آمینه و پتاسیم برای افزایش مقاومت استفاده کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که باغداران باید برنامه های میان مدت و بلند مدت را برای جلوگیری از بروز خسارت سرمازدگی محصولات خود داشته باشند افزود: تغذیه گیاهی در طول فصل رشد و استفاده از محلول های تقویتی به ویژه استفاده از کودهای فروت ست و کودهای حاوی آمینو اسید و پتاسیم در فصل پاییز و هنگام تورم جوانه ها بسیار حائز اهمیت است که باید کشاورزان به آن توجه کنند.
قرائیان استفاده از محلول بردو و روغن ولک قبل از باز شدن گلها را یکی دیگر از برنامه‌های باغداران برای جلوگیری از بروز خسارت سرمازدگی برشمرد و گفت: مدیریت آبیاری در طول فصل رشد و کاهش آبیاری آخر فصل، حذف علف های هرز و عدم شخم بهاره، احداث و اصلاحات باغات با استفاده از ارقام مقاوم به سرما و دیرگل نظیر بادام دیرگل، گردو دیرگل زردآلوی جهانگیری و خیبه ای، استفاده از دستگاه‌های اتوپلار باغی، دستگاه مولد باد گرم، چاهک معکوس، تبدیل باغ به محیط کنترل شده با ایجاد سایبان باغی را از دیگر برنامه های ضروری برای باغداران عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نهال و کمک به باغداران برای تهیه نهال های مقاوم به سرما, تأمین تسهیلات برای اصلاح باغ‌های قدیمی از طریق تغییر رقم درختان موجود با پیوند سرشاخه کاری و همچنین تسهیلات برای ایجاد سایه بان باغی در قالب مکانیزاسیون برای تهیه دستگاه های مقابله با سرمازدگی به باغداران قابل پیگیری است.

طراحی سایت توسط فراکارانت