English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد:خرید ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان در سال جاری/۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت به میوه‌های سردرختی وارد شده است

وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد:خرید ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان در سال جاری/۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت به میوه‌های سردرختی وارد شده است
۱۳۹۷/۰۵/۲۴

وزیر جهاد کشاورزی گفت: خسارت سنگینی به باغداران برای میوه های سردرختی وارد شده است که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع ‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمود حجتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود:پس بخشی از کمبود میوه،​ مربوط به خسارت های میوه سر درختی است.

وی گفت: آنچه که دولت پیگیری می کند تامین کالاهای اساسی و غذایی مردم است و اصرار بر این است که ارز به موقع در اختیار قرار بگیرد تا اگر نهاده ای قرار است وارد شود قیمت هم توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان بازرسی پیگیری و کنترل شود تا قیمت محصولات باغی در بازار به صورت قابل قبول عرضه شود .

حجتی درباره قیمت خرید گندم نیز گفت: خرید گندم از مرز پارسال گذشته و نزدیک به ۹ میلیون تن تاکنون گندم خریدیم و پیش بینی می کنیم تا اواخر شهریور به حدود ۱۰ میلیون تن برسد.

وی گفت: خوشبختانه دولت درباره تامین منابعی که در ردیف ها بود مقداری از آن را پرداخت کرد و مقداری دیگر را قرار است بانکها تسهیلات بدهند که در حال پیگیری هستیم و بخش دیگر هم از طریق اوراق قرضه و اسناد خزانه در دستور کار است.

حجتی افزود: در ۵۰ درصد خرید اول گندم،​به هنگام هستیم و ۵۰ درصد دوم را یک یا دو ماه عقبیم که این روزها رقم خوبی تخصیص پیدا کرده که بتوانیم مشکل کشاورزان را حل کنیم.

وی درباره نوسان قیمت مرغ و گوشت در بازار نیز گفت: درباره گوشت مرغ و نهاده های مورد نیاز آن مثل ذرت، کنجاله سویا و درباره دامپروری،​ جو وارد می کنیم و ارز این نهاده ها به موقع تخصیص داده شده است.

حجتی اضافه کرد: هم تجار و هم شرکت های مباشر دولتی مثل پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی هم وضع ذخایرشان خوب است و هم به موقع این نهاده ها وارد شده و انبارهای کشور این نهاده ها را در اختیار دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت:بخشی از افزایش قیمت مرغ و گوشت طبیعی است چون قیمت های جهانی ذرت افزایش یافته اما با بخش دیگر باید کنترل شود.

حجتی افزود : پارسال در چنین روزهایی ارزی که در اختیار خرید ذرت قرار می گرفت ۳۲۵۰ تومان بود و امروز تقریبا هزار تومان گران تر است بنابراین طبیعی است هزینه تمام شده مرغ افزایش می یابد و قیمت مرغ نیز گران تر می شود.

وی گفت : فکر می کنم مشکلی درباره تامین کالاهای اساسی در کشور نداریم.

حجتی در پاسخ به این سوال که آیا می توان قیمتی برای مرغ و گوشت با محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد؟ افزود : سازمان حمایت وظیفه دارد با توجه به قیمت تمام شده که عمده آن مواد اولیه است و قیمت برق و آب و گاز، قیمت نهایی را اعلام کند و سازمان بررسی نیز بر آن قیمت کنترل کند.

طراحی سایت توسط فراکارانت