English | چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۲ هزار کارگاه آبخیزداری در کشور فعال شده است

۲ هزار کارگاه آبخیزداری در کشور فعال شده است
۱۳۹۷/۰۷/۰۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: حدود ۲ هزار کارگاه آبخیزداری در کشور فعال شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا،خلیل آقایی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید طرح های آبخیزداری کرج افزود: در قانون بودجه امسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی هدف از اجرای طرح های آبخیزداری را جلوگیری از سیل و هدر رفت آب، گسترش پوشش گیاهی، بهبود شرایط اکولوژیکی، ارتقای وضعیت معیشت آبخیزنشینان و تغذیه سفره های آب زیرزمینی عنوان کرد.

وی گفت: با حمایت مالی صندوق توسعه ملی، کارگاه های آبخیزداری در ۳۳۰ شهرستان کشور دایر شده است.

آقایی افزود: در یک ماه اخیر که کارهای آبخیزداری به صورت عملیاتی آغاز شده بیش از ۳۰ درصد در سطح کشور پیشرفت عملیات داشتیم.

وی اظهار داشت: مقرر گردید تا پیش از فصل سرما فعالیت های آبخیزداری در حوزه سازه ای و تا پایان آذرماه به اتمام برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر توجه مسوولان به اختصاص بودجه استانی برای طرح های آبخیزداری گفت: این ظرفیت وجود دارد که برای سال آینده اعتباری بالغ بر ۴۰۰ – ۳۰۰ میلیون دلار بودجه دولتی را نیز جذب کنیم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: برای البرز نیز از محل صندوق اعتبار ملی حدود ۱۸۰ میلیارد ریال و از محل اعتبارات استانی نیز ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبخیزداری اختصاص یافته است.

وی گفت: مردم نیز مشارکت خوبی در اجرای پروژه های آبخیزداری دارند و به عنوان نمونه جاده دسترسی به محل اجرای پروژه روستای کندر کرج توسط روستاییان احداث شده است.

آقایی افزود: اجرای فعالیت های آبخیزداری علاوه بر اینکه جلوگیری از سیل و مدیریت سیل می کند، برای زمان خشکسالی و تر سالی نیز مفید است.

تولید ۲۰ میلیون اصله نهال در کرج

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به بازدید از نهالستان بزرگ کرج گفت: با اینکه در سال های اخیر فعالیت های خوبی در این نهالستان انجام شده اما هنوز ظرفیت بسیار بالایی در این نهالستان وجود دارد که می تواند میزان تولید را در این محل افزایش داد.

وی افزود: این نهالستان در سطح کشور می تواند پشتیبانی استان های دیگر را هم داشته باشد و با استفاده از ظرفیت ها آن می توان تولید نهال را از ۲ میلیون به ۲۰ میلیون اصله هم افزایش داد.

وی اظهار داشت: این فضای نهالستان بزرگ به وسعت ۱۳۶ هکتار فضای سبزی است برای تلطیف هوای استان و شهرستان کرج ولی از طرفی زیرساخت ها و زیربناها و پتانسیل های آن می تواند به عنوان تامین کننده نهال های کل کشور باشد.

طراحی سایت توسط فراکارانت