English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

اجرای طرح‌های جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی استان سمنان

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از اجرای طرح‌های جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی اظهار داشت: به منظور مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفتن آب در بخش کشاورزی، افزایش راندمان آبیاری، بهینه کردن توزیع آب در سطح مزرعه، پایداری منابع تولید آب و خاک، بالا رفتن کیفیت تولید محصول و عملکرد در واحد سطح و کاهش اثرات خشکسالی در سطح شهرستان‌های تابعه طرح‌ها اقدامات و فعالیت‌های متنوعی پیگیری و اجرا شده است.

 وی گفت: طرح‌های احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله، طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و طرح احیا و مرمت قنوات از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درباره طرح‌های احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله گفت: با توجه به اینکه تأمین بیش از ۸۰ درصد منابع آبی کشاورزی استان سمنان از منابع آب زیرزمینی است؛ اهمیت حفظ و حراست و استفاده بهینه از این منابع و ضرورت اجرای پروژه‌های انتقال آب را بیش از پیش نمایان می‌سازد به این منظور در راستای استفاده بهینه از آب و بالا بردن راندمان آبیاری بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در پروژه‌های انتقال آب می‌توان از کانال‌های آبیاری و لوله‌های پلی‌اتیلن استفاده کرد.

شاهینی گفت: در همین راستا از محل اعتبارات ملی و استانی در قالب چهار طرح احداث تکمیل و بهسازی کانال‌های آبرسانی کشاورزی و انتقال آب با لوله، اجرای عملیات آب و خاک در عرصه تشکل‌های کشاورزی ،ساختمان شبکه‌های آبیاری و زهکشی اراضی کشاورزی و تأمین آب کشاورزی اضطراری به منظور مقابله با خشکسالی، خرید لوله پلی اتیلن و احداث کانال بتونی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان عملیات طرح‌های مذکور از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ به طول ۳۳۱۳ کیلومتر بوده و در سال گذشته به طول ۱۲۵٫۲ کیلومتر انجام شده است و امسال نیز میزان عملیات طرح‌های ذکر شده با اعتباری بالغ بر ۳۶۶۵۶۰ میلیون ریال و به طول۱۰۵ کیلومتر در حال اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان  گفت: آبیاری تحت فشار روش جدیدی از آبیاری است که در آن آب با فشار وارد لوله‌های اصلی و فرعی شده و از روزنه‌هایی که به آنها قطره چکان، آب‌پاش، آب فشان و یا نازل می‌گویند به صورت قطره قطره یا ذرات ریز خارج می‌شود و به این صورت از تلفات آب در توزیع در داخل مزرعه جلوگیری و آب به اندازه‌ای که لازم است به مزرعه و محصول داده می‌شود.

شاهینی تصریح کرد: آبیاری تحت فشار به دو روش آبیاری بارانی و قطره‌ای تقسیم می‌شود که راندمان آبیاری در روش بارانی از  ۳۶ درصد غرقابی به ۷۰ درصد و در روش قطره‌ای به ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب، عدم نیاز به تسطیح اراضی، توزیع یکنواخت آب در مزرعه، افزایش کمی و کیفی محصول، سهولت در انجام عملیات زراعی، جلوگیری از سله بستن و حفظ پوکی خاک، عدم نیاز به نیروی کارگر زیاد به دلیل ثابت بودن اجزای سیستم و وارد نشدن بذر علف‌های هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از لوله برخی از ویژگی‌ها و مزایای آبیاری تحت فشار است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان   گفت: از محل اعتبارات ملی و از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ در راستای اجرای طرح توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به میزان ۳۸ هزار و ۷۹۰ هکتار سیستم اجرا شده است و در سال گذشته به میزان ۱۲۳۳ هکتار انواع سامانه‌های آبیاری اجرا شده است.

شاهینی اضافه کرد: در سال جاری میزان عملیات طرح‌های ابیاری نوین با اعتباری بالغ ۲۲۵۵۵۱ میلیون ریال و در سطح یکهزار و ۵۹۲ هکتار در حال اجرا است.

وی درباره طرح احیا و مرمت قنوات نیز گفت: قنات به عنوان یک منبع مطمئن و پایدار استحصال آب در مناطق بیابانی و خشک است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه حفظ قنات، حفظ حیات در یک عرصه بیابانی است گفت: در مناطق خشک و بیابانی استان، با صرفه‌ترین و مطمئن‌ترین و منطقی‌ترین شیوه استحصال آب از قنوات صورت می‌گیرد.

شاهینی اضافه کرد: در استان سمنان با توجه به شرایط منطقه، احیا و مرمت قنوات از اهمیت بسزایی برخوردار است که علی‌رغم کمبود اعتبار در این بخش برای حفظ این میراث گرانبهای گذشتگان اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از محل اعتبارات ملی و استانی و در قالب سه طرح (۱- کمک‌های فنی و اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات، ۲- احیا و مرمت قنوات، ۳- تأمین آب کشاورزی اضطراری به منظور مقابله با خشکسالی (از محل بازسازی و مرمت قنوات) برای احیا و مرمت قنوات هزینه

صورت گرفته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: میزان عملیات طرح مذکور از ابتدا تا پایان سال ۱۴۰۰ به طول ۵۰۰ کیلومتر بوده است و در سال گذشته به طول حدود ۵۶ کیلومتر انجام شده و برای امسال نیز میزان عملیات طرح احیا و مرمت قنوات با اعتباری بالغ بر۲۰۸۵۸۰ میلیون ریال و به طول ۲۰۵ کیلومتر در حال اجرا است.

طراحی سایت توسط فراکارانت