English | جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳

ايران سال گذشته در توليد گندم به خودكفايي رسيد

معاون وزیر جهاد کشاورزی:
ایران سال گذشته در تولید گندم به خودکفایی رسید
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:ایران سال گذشته با تلاش کشاورزان و حمایت سرمایه گذاران بخش خصوصی در تولید گندم به خودکفایی رسید.
به گزارش روابط عمومى سازمان جهاد کشاورزى استان سمنان، حسن رکنی در همایش دستاورد های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه اظهارداشت:ایران در سال ۹۲ میزان چهار میلیون تن گندم به داخل کشور وارد می کرد و ایران یکی از بزرگترین کشور های وارد کننده گندم بود و اکنون با سرمایه گذاری و تلاش های شبانه روزی تولید کنندگان به خودکفایی رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه اکنون درصدد صادرات سالانه سه میلیون تن گندم به کشور های دیگر هستیم افزود:تولید گندم در ایران به یک موازنه مثبت رسیده است و از یک کشور وابسته به یک کشور صادر کننده تبدیل شده است و دولت در سال گذشته ۱۱٫۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از رشد ۶ درصدی بخش کشاورزی در کشور خبر داد و گفت:در سال ۹۲ تراز تجاری کشور در این بخش هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار منفی بود و این تراز در سال گذشته با پنج میلیارد دلار افزایش به سوی تراز مثبت گام برداشت.
وی با بیان اینکه تراز تجاری وزارت جهاد کشاورزی نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۳٫۱ منفی شرایط بهبود یافته خاطرنشان کرد:در سال ۹۲، نرخ واردات محصولات کشاورزی ۱۳٫۵ میلیارد دلار بود که سال گذشته این نرخ به ۸٫۸ میلیارد دلار رسیده است.
رکنی مجموع تولیدات را در بخش کشاورزی ۹۷ میلیون تن در سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: اکنون این رقم به ۱۱۸ میلیون تن رسیده و این امار حاکی از رشد ۲۱ درصدی در حوزه تولیدات محصولات کشاورزی است.
وی با اشاره به اجرای طرح سیستم نوین آبیاری یادآور شد: در راندمان آبیاری مزارع با روش سیستم های نویین به بهبود ۷ درصدی رسیدیم و در این بخش اعتبارات دولت بسیار موثر بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد:در سال ۹۲ میزان تولید شکر در ایران به ۵۰۰ هزار تن از محل استحصال چغندر قند بوده است و این عدد اکنون به ۸۴۰ هزار تن رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان تولید شکر از محل کاشت نی شکر ۶۰۰ هزار تن پیش بینی شده که اکنون به ۸۲۶ هزار تن رسیده است خاطر نشان کرد:تولید برنج در ایران ۲٫۴ میلیون تن بود که اکنون به تولید سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.
رکنی با تاکید براینکه در طول این سال ها صرفه جویی در مصرف آب در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد تصریح کرد:سطح زیر کشت در بخش کشاورزی کاهش یافته است و با استفاده از دانش جدید و طرح مکانیزسیون امروز به مراتب خوبی در رقابت با کشور های دیگر در سطح جهان دست یافتیم.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ میزان شیر تولیدی در کشور ۸میلیون ۲۰۰ هزار تن بود اظهار داشت: سال گذشته تولید شیر در ایران به ۹٫۵ میلیون تن رسید و اکنون برای صادرات شیر و محصولات لبنیات هدف گذاری جدی شده است.
معاون وزیر امور تولیدات دامی اذعان کرد:ایران در سال گذشته با صادرات ۸۵۰ هزار تن محصولات لبنیاتی رکورد خوبی را برای صادرات این محصولات در جهان ثبت کرد.
وی با بیان اینکه این محصولات به بیش از ۳۰کشور در دنیا صادر می شد گفت:کشور های اروپایی نیز در سال گذشته به لیست مخاطبان ما در امور صادرات محصولات لبنیاتی پیوستند و امروز این ظرفیت خوبی را برای ایران ایجاد کرده است.
رکنی نقش امور دامپروری را در حوزه کشاورزی ۱۹ درصد در صادرات به دیگر کشور ها عنوان کرد و گفت: امروز سهم این بخش درصادرات محصولات کشاورزی به ۲۴ درصد رسیده است.
وی تصریح کرد:اسفند ماه سال گذشته سه هزار و ۷۰۰ تن شیر خشک به کشور روسیه صادر شده است و اکنون این کشور خواهان انواع محصولات لبنیاتی ایران است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دنیا با خرید و فروش گیاهان دارویی با نرخ ۱۰۲ میلیارد دلار تجارت می شود خاطرنشان کرد:ایران در بین سایر کشور ها رتبه هشتم را در تولید گیاهان دارویی دارد و سهم ایران از این مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار است.
وی با تاکید براینکه گیاهان دارویی از مزیت کمترین میزان مصرف آب برخوردار هستند افزود:تولید این نوع گیاهان در ایران یک فرصت طلایی برای تولید ثروت به شمارمی آید.
رکنی از افزایش ۵۰ درصدی تولید تخم مرغ در استان سمنان خبر داد و گفت:تا پایان سال ۹۴ در این استان از هیچگونه محصولات کشاورزی به کشور های دیگر صادر نمیشد و اکنون با استفاده از ظرفیت های مطلوب استان سمنان به صادرات محصولات کشاورزی، لبنیاتی ،دام و طیور نیز دست یافتیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت