English | جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳

تاکید عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بر اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام/ تعرفه‌های آب کشاورزی باید بازنگری شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وزارت جهاد کشاورزی خواست فاز دوم طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی خوزستان وایلام را با جدیت دنبال کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شبیب جویجری در گفت و گو با خبرنگار ما در حاشیه نشست ستادی وزیر جهاد کشاورزی با فعالان کشاورزی استان خوزستان افزود: انتظار داریم فاز دوم طرح احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام که در اصل ۸۰۰ هزار هکتار بوده اجرا و آب مورد نیاز آن تامین شود.

وی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی باید حقابه استان خوزستان را متناسب با حجم تولید در نظر بگیرد و به کشاورزان که مولدان اصلی تولید هستند توجه بیشتری داشته باشد.

جویجری با اشاره به گفته وزیر جهاد کشاورزی که خوزستان را لنگرگاه تولیدات کشاورزی توصیف کرده است، تصریح کرد: این نگاه به استان خوزستان به طور یقین برنامه هایی را به دنبال خواهد داشت.

حمایت مجلس از اجرای الگوی کشت در خوزستان

وی در مورد الگوی کشت نیز گفت: از آنجایی که سهم استان خوزستان از تولیدات کشاورزی نسبت به سایر استان‌ها بالا است به طور یقین باید به عنوان پایلوت در اولویت قرار بگیرد و ما هم حمایت می‌کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در مورد اصلاح قانون تثبیت آب  بهای زراعی به منظور دریافت آب حجمی در بخش کشاورزی استان خوزستان اذعان داشت: قانون، کلیاتی را در این باره گفته، اما تعرفه ها را آب منطقه ای و سازمان آب و برق تعیین می کند که باید آن را بازنگری کرد و اگر نیاز به قانونگذاری مجدد باشد، مجلس آماده همکاری است.

وی درباره مهار ریزگردهای استان خوزستان تصریح کرد: ریزگردها منشا داخلی و خارجی دارند و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می تواند در کنترل آن نقش اساسی ایفا کند.

مهار ریزگردها با منشا خارجی فرادستگاهی است

جویجری عملکرد این سازمان در مهار ریزگردهای داخلی به دلیل محدودیت منابع اعتباری طی سال های اخیر متوسط ارزیابی کرد و گفت: عملکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مهار ریزگردها با منشا داخلی باید تقویت شود و اگر نیاز به کمک مجلس باشد ما آمادگی همکاری داریم.

وی در مورد منشا خارجی ریزگردها در خوزستان نیز اذعان داشت: ۸۰ تا ۹۰ درصد ریزگردها منشا خارجی دارند و از این رو برای کنترل آن و جلوگیری از آثار ریزگرد در بخش کشاورزی باید کار فرا دستگاهی انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: متولی ریزگردها در کشور سازمان حفاظت محیط زیست است و قرار شده کارگروه هایی تشکیل شود و ما هم پی گیر این مساله در مجلس هستیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت