English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

توسعه کشت ارقام جدید وارداتی انگور در شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت:  افزایش میزان صادرات توسعه کشت ارقام جدید وارداتی انگور در این شهرستان در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباسعلی نهاردانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برداشت انگور از ۴ هزار و ۸۴۵ هکتار باغات شهرستان انجام شد.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۴۸ هکتار از باغات انگور شهرستان شاهرود غیر بارور و سه هزار و ۶۹۷ هکتار بارور است تصریح کرد: امسال ۹۲ هزار و ۴۲۵ تن محصول انگور از باغات این شهرستان برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: به ازای هر هکتار ۲۵ تن انگور از باغات این شهرستان تولید شد.

نهاردانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ارقام انگور شامل خلیلی، یاقوتی، پرلت، عسگری، لعل، شاهانی، صاحبی، کشمشی، سفید فخری سرخ فخری( شاهرودی)، ریش‌بابا و ارقام جدید وارداتی نیز شامل فلیم سیدس، روبی سیدلس و کریمسیون سیدلس است.

وی افزود: در سال‌های اخیر توسعه ارقام جدید وارداتی به‌منظور تولید با هدف صادرات و همچنین سرشاخه کاری(پیوند اسکله سبز) بر روی ارقام سفید فخری و سرخ فخری و استفاده از سیستم‌های تربیت انگور و داربستی کردن باغات انگور در حال توسعه و پیشرفت است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود  گفت: از مزایای آن می توان به افزایش کیفیت، کمیت و میزان تولید، کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان و امکان مکانیزه کردن و تسهیل در عملیات داشت و برداشت، کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها، رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب برای ماندگاری بالای میوه نام برد.

نهاردانی تصریح کرد: اصلاح روش های آبیاری، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغات، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب مؤثر باشد.

وی گفت: همچنین تولید فرآورده‌های انگور کشمش، مویز، آبغوره، گرد غوره، شیره انگور، سرکه و ترشی غوره انجام می‌شود

طراحی سایت توسط فراکارانت