English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

رشد ۲۱٫۶ درصدی تولیدات کشاورزی در دولت یازدهم/۲۲ میلیون تن محصولات باغی در سال ۹۵ تولید شد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال گذشته ۲۰ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید شده که با تولیدات محصولات گلخانه این میزان به ۲۲ میلیون تن رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان قزوین، محمد علی طهماسبی در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که با حضور مدیران ستادی و استانی این معاونت در قزوین برگزار شد با بیان این مطلب افزود: حفاظت از منابع آب ، خاک ، جنگل و مراتع و همچنین افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی کشاورزی وتوجه به محصولات صادراتی بویژه محصولات باغبانی مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است .
وی اظهار داشت : در سال ۹۲ تراز تجاری منفی هشت و یک دهم(۸٫۱-) میلیارد دلار بوده که در سال ۹۵ این میزان به منفی دو و شش هم ( (۶٫۲-))میلیارد دلار رسیده که این موضوع نشان از افزایش تولیدات داخلی محصولات و کم شدن واردات و افزایش صادرات دارد.
طهماسبی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد و بیان داشت : در سال ۹۲ میزان تولید محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده که در سال ۹۵ این میزان به ۱۱۸ میلیون تن رسیده است که رشدی معادل ۲۱٫۶ درصد داشته است .
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این معاونت طرح های مهمی در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا و دردست اقدام دارد گفت : طرح توسعه گلخانه ها یکی از طرح های مصوب در جهت اقتصاد مقاومتی است که صرفه جویی در مصرف آب ، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل و توسعه تولید محصولات در فضای بسته را بدنبال دارد .
طهماسبی اضافه کرد : در سال ۹۵ بیش از یازده هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گلخانه ها اختصاص داشته که امیدواریم این میزان در سالجاری افزایش یابد .
وی به اهمیت کشت های نشایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره و خاطر نشان کرد : کشت های نشایی در گلخانه ها یکی از محوری ترین فعالیت های بخش کشاورزی است که هم در بخش زراعی و باغبانی توجه ویژه ای باید به آن شود و متقاضیان توسعه اینگونه کشت ها باید از تسهیلات مناسب بهره مند شوند .
وی بر لزوم اهمیت رفع موانع و مشکلات متقاضیان برای ایجاد گلخانه و همچنین پرداخت تسهیلات برای توسعه وشتاب این طرح تاکیدکرد .
طهماسبی تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه برای توسعه گلخانه ها تکلیف مشخص شده که ۱۶ هزار و ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی در سطح کشور اجرایی می شود که برش استانی آن تهیه و به سازمان جهاد کشاورزی استان های سراسر کشور ابلاغ شده است .
طهماسبی اضافه کرد : کشت محصولات سبزی و صیفی در محیط های باز به محیط های کنترل شده و بسته باید انتقال یابد که با اجرای این طرح می توانیم به صرفه جویی در منابع آبی دست یابیم .
این مقام مسئول افزود : در سال ۹۱ میزان سبزی و صیفی تولید شده در کشور ۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تن بوده که این میزان در سال ۹۵ به ۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تن رسیده است بنابراین باید سلامت ، کیفیت و همچنین صادرات در تولید این گونه محصولات مد نظر قرار گیرد تا بتوان به رشد مناسبی دست یابیم.
وی تصریح کرد : تشکیل انجمن تولید کنندگان نشاء که تاکنون محقق نشده از برنامه های این دفتر است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسبی و تعامل و هماهنگی این مهم محقق شود .
معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسعه باغات در اراضی شیبدار را یکی دیگر از طرح های اجرایی اقتصاد مقاومتی در این معاونت ذکر کرد و اظهار داشت : در این طرح باید منابع اطلاعاتی از جمله اقلیم ، خاک ، توپوگرافی و شیب به درستی در دسترس باشد تا بتوان گونه مثمر را انتخاب کرد که صرفه اقتصادی داشته باشد .
طهماسبی خاطر نشان کرد : طرح توسعه کشت گیاهان داروئی نیز از طرح های دیگر اقتصاد مقاومتی است که تا کنون ۲۸۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است .
وی اضافه کرد : در این طرح نیز باید توسعه گیاهان دارویی در اراضی کم بازده و کشت و صنعت ها مورد توجه قرار گیرد زیرا گیاهان دارویی آب کم مصرف می کنند و بازدهی اقتصادی خوبی دارند .
طهماسبی یاد آور شد : اکنون ۳۲۴ نهالستان در کشور وجود دارد که طرح توسعه نهال های استاندارد و سالم نیز از دیگر طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه باغبانی است و باید مورد توجه قرار گیرد .

طراحی سایت توسط فراکارانت