English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد : خسارت به بيش از ۱۱۰۰۰ هكتار از باغات استان بر اثر سرمازدگي در سال گذشته

سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان از خسارت سرمازدگی به باغات استان در سطح بیش از ۱۱۰۰۰ هکتار در سال گذشته خبر داد .
لطف الله رضایی گفت : توجه و اهمیت به صنعت باغبانی در کشور یک امر بدیهی است .لزوم ایجاد کشت و توسعه محصولات باغی در کشور می تواند به عنوان یک اصل مهم در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کند. به این دلیل که از یک سو صادرات این محصولات و ارزآوری به کشور واز سوی دیگر ارزش بالای غذایی در اینگونه محصولات که میتواند به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اساسی در سبد غذایی جامعه قرار گیرد .
وی افزود : در استان نیز ظرفیت های زیادی در جهت توسعه و کشت محصولات باغی وجود دارد. سطح زیر کشت باغات در استان در حدود ۵۳۰۰۰ هکتار می باشد که با توجه به اقلیم متفاوت و آب و هوای منحصر بفرد محصولات متنوعی نیز تولید می شود اما همین تنوع در محصولات در بعضا چالش های زیادی را نیز در باغات استان به وجود می آورد .یکی از آن چالش ها پدیده سرمازدگی است که در باغات استان خسارات بسیار زیادی را نیز وارد میکند. که البته با به کار بردن دانش روز از قبیل انتخاب ارقام مقاوم به سرما در طی چند سال اخیر توانسته ایم به میزان قابل توجهی از شدت و میزان خسارت به باغات تحت پوشش را کاهش دهیم .
رضائی با اشاره به گزارشی از وضعیت خسارت سرمازدگی پائیزه در حوزه باغبانی استان افزود : کل سطح خسارت دیده در حوزه باغات استان ۱۱۰۳۳ هکتار بود که از این مقدار بیشترین سطح خسارت مربوط به باغات انار با ۴۲۰۰ هکتار با مبلغ خسارتی معادل ۸۹۲۸۷۴ میلیون ریال و زیتون با ۳۵۰۰ هکتار با مبلغ معادل ۱۷۳۴۸۹ میلیون ریال می باشد .
وی در پایان اظهار داشت : کل مبلغ خسارت سرمازدگی طبق برآورد کارشناسی مبلغی معادل ۲۱۳۹۰۵۵ میلیون ریال و تعداد افراد خسارت دیده درسطح استان ۶۳۷۱ نفر می باشد.

 

طراحی سایت توسط فراکارانت