English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

سمنان پایلوت الگوی کشت در بخش بهره‌وری می‌شود

استاندار سمنان گفت: سمنان پایلوت الگوی کشت در بخش بهره‌وری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید محمد رضا هاشمی در آیین رونمایی از الگوی کشت در این استان که با حضور معاون وزیر  جهاد کشاورزی انجام شد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره این استان اظهار داشت:  سمنان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف به ویژه بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور بر  امنیت غذایی  تأکید دارند گفت: در دولت سیزدهم در عمل نه در حد شعار به بخش کشاورزی نگاه ویژه‌ای شد به نحوی که قیمت خرید تضمینی گندم  در سالهای پیش پنج هزار و پانصد بود و امسال قیمت خرید گندم به یازده هزار و پانصد رسید.

استاندار سمنان گفت: امسال در استان بیش از ۶۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و  تحویل دولت شد و همچنین  به موقع مطالبات کشاورزان نیز پرداخت شد.

هاشمی گفت: در حوزه کشت قراردادی که سیاست دولت است ۱۲۶۱ مورد قراداد با سطح زیر کشت ۹۵۲۰ هکتار قراداد منعقد شده است.

وی با تأکید بر اینکه در بخش کشاورزی باید به بهره وری توجه کرد گفت: اگر بخواهیم رشد اقتصاد محقق شود با توسعه زیر کشت و افزایش منابع آبی  این امر محقق نمی‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه این استان با بحران آب و کمبود منابع آبی  مواجه است گفت: اگر آبیاری سنتی قدیمی باشد و بهره‌وری نباشد فایده ندارد.

هاشمی بر لزوم آموزش بهره‌برداران بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: در حوزه آموزش  باید از ظرفیت دانشکده های کشاورزی و مرکز تحقیقات بهره گرفت.

هاشمی با اشاره به ضرورت توسعه صنایع تبدیلی و همچنین کشت گلخانه‌ای در استان سمنان گفت: در استان سمنان آمادگی لازم برای اینکه این استان پایلوت الگوی کشت باشد وجود دارد و از معاون وزیر نیز خواست تا در این زمینه تفاهم نامه عملیاتی امضا شود.

 استاندار سمنان با تأکید بر اینکه سمنان در تولیدات زراعی و باغی مختلفی مانند انار، پسته، داروهای گیاهی، زرد آلو  ظرفیت زیادی دارد و این محصولات در سطح کشوری مطرح هستند گفت: همچنین این استان در زمینه پرورش شتر و طیور ظرفیت زیادی دارد.

هاشمی افزود:  استان سمنان در زمینه تولید طیور و تخم مرغ و غیره پتانسیل فراوانی دارد به عنوان مثال در موضوع مردمی سازی یارانه این استان در تأمین گوشت مرغ معین استان تهران بود

وی افزود: سمنان استان گمنام گنجینه ها است  و امیدواریم با اجرای طرح الگوی کشت امنیت غذایی بالا رود و تولیدات نیز افزایش یابد..

طراحی سایت توسط فراکارانت