English | جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در جوامع روستایی

ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در جوامع روستایی/ نقش زنان روستایی در دستیابی به کشاورزی سازگار با اقلیم

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، بر استفاده از فناوری‌‍‌های نوین در جوامع روستایی تاکید کرد و گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و اینترنت، ابزاری نوین برای آموزش، توان‌افزایی و بازاریابی در جوامع روستایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر معصومه ابتکار در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار گفت: امروزه هم در ارتقای بهره‌وری بخش کشاورزی و هم در حفاظت از محیط زیست باید بتوانیم از فناوری‌های نوین بهره‌مند شویم. نفود اینترنت در کشور، ابزاری نوین در دست روستاییان تحصیل کرده برای آموزش بیشتر، توان‌افزایی و بازاریابی است که امیدواریم در این راستا بتوانیم در قالب اقتصاد مقاومتی سازوکار اقتصادی برای تولیدات و چرخه فروش و صادرات کالاهای روستایی فراهم کنیم.
وی افزود: مرکز امور زنان ریاست جمهوری آمادگی همکاری با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین را دارد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این که مسئله مهاجرت از روستا به شهر، یک مسئله جهانی است، تصریح کرد: با توجه ویژه به زنان روستایی و عشایری، اشتغال و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آنان، توان‌افزایی زنان افزایش می‌یابد و با استفاده از شرایط موجود‌، می‌توان به کاهش مهاجرت کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای معیشت زنان روستایی باید با رویکردی توام با مشارکت جوامع محلی، برنامه‌ریزی کنیم که در این راستا، تشکیل صندوق‌های خرد گام اول است.
این مسوول ادامه داد: امروز در دولت، آئین‌نامه ۱٫۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه برای اشتغال روستایی پیش‌بینی شده که امروز نهایی شود و امیدواریم با توجه به ظرفیت‌سازی خوبی که در بخش زنان روستایی و عشایری شده است، سهم زنان روستایی در این آیین‌نامه در نظر گرفته شود.
ابتکار با اشاره به شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی و نقش زنان روستایی و عشایری و خانواده‌های آنان در توسعه پایدار و در ترویج فرهنگ و هویت ملی، بر توجه کامل به زنان روستایی و عشایری تاکید کرد.
به گفته وی، زنان روستایی و عشایری حافظان فرهنگ و هویت ملی کشورمان هستند و برای ترویج این سرمایه ملی باید تلاش کنیم تا علاوه بر تبیین انسجام فرهنگی و اجتماعی، بحث گردشگری در روستاها را نیز توسعه دهیم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری زنان را به عنوان سرمایه‌های اجتماعی برشمرد و افزود: زنان باید متناسب با تحصیلات، شرایط اجتماعی، ضرورت‌ها و نیازها برای تامین معیشت پایدار و زندگی سالم مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: سهم زنان روستایی و عشایری در اقتصاد ملی و تولیدات کشاورزی سهم چشمگیر و قابل توجهی است و با توجه به تحصیلات روزافزون این قشر، باید بتوانیم با مشارکت آنان به کشاورزی سازگار با اقلیم، بهره‌وری بیشتر از آب و تولیدات کشور دست یابیم.
ابتکار، حفاظت از محیط زیست، حفاظت از منابع آب و قنات‌ها را از دیگر موضوعات مهم روستاهای کشور خواند و افزود: زنان با فعالیت در مشاغل و فناوری‌های سبز می‌توانند در جلوگیری از بحران پسماند، بحران کمبود آب و … در روستاها کوشا باشند.

طراحی سایت توسط فراکارانت