English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

مساحت گلخانه های کشور تا پایان برنامه ششم ۱۷ هزارهکتار توسعه می یابد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی این است که ۱۶ هزار و ۷۶۰ هکتار کشت گلخانه ای را تا پایان برنامه ششم توسعه دهد تا مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی تحقق یابد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در نخستین دوره ملی تربیت مروج متخصص موضوعی ویژه مروجان مسئول بهینه های تولیدی مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی مستقر در مشکین دشت فردیس البرز، افزود: برای اجرای طرح ها و آبیاری تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی ۸۵ درصد دولت یارانه می دهد برای این که آب کالای ارزشمندی است.
طهماسبی همچنین گفت: ۲ هزار هکتار گلخانه سنتی و چوبی در کشور فعال هستند که از سوی دولت تسهیلات و کمک به آنان ارائه می شود تا از حالت سنتی خارج شوند.
وی با بیان اینکه در افق برنامه ۱۰ ساله ۴۸ هزار و ۳۰۰ هکتار گلخانه در کشور ایجاد می شود؛ افزود: در قالب برنامه ششم ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه دیده ایم تا شرکت های طراح و سازنده پیمانکاران و نصابان در کشور رشد کنند.
وی اظهار داشت: هیچ نوع سیستم کشاورزی نمی تواند در صرفه جویی و میزان صرفه جویی در آب با گلخانه برابری کند.
طهماسبی گفت: باغ های دیم در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور با مشارکت جوامع محلی احداث می شود که از برنامه های بخش کشاورزی است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی همچنین گفت: ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم بسیار کم است. کشوری که خشک بوده و با کم آبی مواجه است باید به دنبال توسعه این نوع کشت باشد و دولت نیز در این زمینه با ارائه تسهیلات به کشاورزان کمک می کند.
طهماسبی افزود: از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار باغی که وجود دارد حدود ۹۰۰ هزار هکتار آن سنتی است.
وی هم افزایی را یکی از سیاست های وزارتخانه در قالب زنجیره های تولید دانست و افزود: هم افزایی منجر به تشکیل سرمایه در بخش کشاورزی می شود که در قالب تشکل ها بتوانند از این نهادها استفاده کند.

طراحی سایت توسط فراکارانت