English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

معاون وزیر جهاد کشاورزی: اصلاح الگوی کشت از سیاست های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه است

معاون وزیر  جهاد کشاورزی و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت:  اصلاح الگوی کشت از تأکیدات و  سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سید مجتبی خیام نکویی در آیین رونمایی از سند الگوی کشت استان سمنان اظهار داشت: بحث اصلاح الگوی کشت از سیاست های مقام معظم رهبری در برنامه هفتم توسعه است و

 در بسیاری از کشور ها بحث امنیت غذایی در اولویت قرار دارد.

وی گفت: در کشور ما نیز مساله امنیت غذایی مساله درجه اول کشور بوده و برای تحقق امنیت غذایی پایدار، به سمت دستیابی به اقتدار و حاکمیت غذایی گام برمی داریم.

معاون وزیر  جهاد کشاورزی افزود: به اهداف خود در بخش کشاورزی در ۴۳ سال بعد از پیروزی انقلاب در عمل دست نیافتیم.

خیام نکویی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی ما در کشور پس از پیروزی انقلاب از ۲۰ میلیون تُن، به ۱۲۵ میلیون تُن افزایش یافته است گفت: در بحث استفاده از آب در کشاورزی، تحقق بهره وری به صورت مطلوب در دستور کار قرار نگرفت و امروز از ۹۶‌میلیارد متر مکعب آب به ۷۲ میلیارد مترمکعب آب در کشور رسیدیم.

وی افزود: میزان‌ خود کفایی کشور در بحث تامین غذا و انواع تولیدات کشاورزی در حال حاضر به حدود ۸۰ درصد رسیده است و

 در سال ۱۴۳۰ در کشور بالغ بر ۱۷۵ میلیون تُن غذا و تولیدات کشاورزی نیاز داریم.

معاون وزیر  جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم کشاورزی باید از کشاورزی سنتی به یک کشاورزی اقتصادی و صنعتی تبدیل شود و در این صورت است که می توانیم به اهداف خود برای تامین غذا و تولیدات در ۱۴۳۰ دست یابیم.

خیام نکویی گفت: انقلاب بهره وری برای تامین غذا و خوراک در کشور امری ضروری است و این‌ مهم از مسیر علم و دانش می‌گذرد.

وی با بیان اینکه  ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما از ۱۰ میلیارد دلار ظرفیت چرخه مالی این محصول در کشور، ۴۵۰‌ میلیون دلار سهم کشور است که نشان از این دارد که باید به سمت افزایش بهره وری گام برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: استان سمنان ظرفیت کامل اصلاح الگوی کشت را دارد و می می‌تواند به عنوان پایلوت بهره‌وری محصولات کشاورزی در کشور معرفی شود.

خیام نکویی گفت: برای اولین بار پس از انقلاب، سند امنیت غذای پایدار در دولت سیزدهم با عنوان “سند امنیت غذایی دانش بنیان” تدوین و در ماه های آینده اجرا خواهد شد.

وی گفت: با اجرای این سند طی سالهای آتی علاوه بر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری، سطح زیر کشت و مصرف آب نیز کاهش خواهد یافت و در سال اول ۲.۲ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی صورت می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: گفتمان سازی الگوی کشت بویژه در جامعه کشاورزی، نخبگان و دانشگاهی، تبیین موضوع و توصیف مفاهیم و اجرای الگوی کشت در استان های اولویت دار از جمله اهداف ما در سند امنیت غذایی دانش بنیان است…

طراحی سایت توسط فراکارانت