English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

نقش کلیدی زنان روستایی و عشایری در بیش از ۷۰ درصد کشاورزی جهان

نقش کلیدی زنان روستایی و عشایری در بیش از ۷۰ درصد کشاورزی جهان

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: زنان روستایی و عشایری در بیش از ۷۰ درصد کشاورزی دنیا نقش کلیدی دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر زند در نخستین همایش نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: امروزه دنیا در بخش کشاورزی به دو مقوله کشاورزی خانوادگی و پرداختن به کشاورزان توجه ویژه‌ای دارد. از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد کشاورزی دنیا، خانوادگی است نقش زنان روستایی و عشایری در این کشاورزی بسیار پررنگ و کلیدی است و یقینا کشاورزی صنعتی نمی‌تواند کشاورزی خانوادگی را نادیده بگیرد.
وی، با بیان این که پرداختن به کشاورزان به جای پرداختن به کشاورزی دیگر مقوله مهم دنیاست، گفت: توجه به کشاورزان که زنان در این بین نقش مهمی را دارند، بسیار حائز اهمیت است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که زنان نیمی از جامعه هستند که نیم دیگر جامعه را می‌سازند، اظهار داشت: کم‌توجهی به زنان به خصوص در بخش کشاورزی ما را از رسیدن به اهداف بخش کشاورزی دور می‌کند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان این که زنان روستایی و عشایری نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار به خصوص توسعه کشاورزی دارند، تصریح کرد: در کشاورزی هزاره سوم، ۱۷ هدف برای در برنامه توسعه پایدار دیده شده که ۱۰ هدف آن مربوط به آب، کشاورزی، محیط زیست و غذا است که با خلاصه کردن آن می‌توان چهار هدف افزایش درآمد، کاهش فقر، افزایش کمیت تولید و کیفیت و پایداری اکوسیستم را عنوان کرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که نقش زنان در این اهداف بخصوص پایداری اکوسیستم بسیار بارز است و کشاورزی پایدار علاوه بر ارکان سخت‌افزاری، رکن نرم‌افزاری دارد و زنان در این رکن در همه امور موفق‌تر از مردان هستند، بنابراین نقش زنان در توسعه پایدار بخصوص کشاورزی نقش فراموش نشدنی است.

طراحی سایت توسط فراکارانت