English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

پیش‌بینی تولید ۶۰ تن ماهی از استخرهای مجن شاهرود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در مجن شاهرود ۶۰ تن ماهی گرمابی تولید شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی‌اصغر حجی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دسترسی به غذا همچنین دسترسی فیزیکی و اقتصادی به منابع برای تأمین اقلام غذایی مورد نیاز جامعه است. از اینرو استخرهای ذخیره آب در زمین‌های کشاورزی می‌تواند یک تیر و دو نشان باشد.

وی افزود: شاید استفاده درست از منابع را حیاتی‌ترین کمکی دانست که استخرهای دو منظوره به کارآفرینان می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: پرورش ماهی در این نوع استخرها سبب می‌شود تا آب مورد نیاز مزارع و باغات مواد غنی‌تری بوده و در هر زمان و فصلی در دسترس باشد.

حجی اضافه کرد: همچنین پرورش ماهی در این استخرها می‌تواند علاوه بر فروش محصولات کشاورزی و کسب درآمد از تولید ماهی سود خوبی به دست آورد.وی گفت: صرف‌نظر از هزینه‌های اولیه تولید و پرورش ماهی به این شیوه سرمایه کمی نیاز دارد درصورتی‌که کمک زیادی به کارآفرینی می‌کند.مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود خاطرنشان کرد: از این رو شهرستان شاهرود حدود پنج هزار استخر ذخیره آب دارد که سهم شهر مجن ۴۵۰ استخر است.

حجی تصریح کرد: شهر مجن به‌عنوان پایلوت برای پرورش ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سهم شهر مجن ۴۵۰ استخر با سطحی حدود ۲۹۰ مترمربع است خاطرنشان کرد: این سطح ظرفیت رهاسازی حدود ۶۰ هزار ماهی گرمابی ایجاد کرده است و از اینرو رهاسازی حدود ۶۰ هزار ماهی گرمابی در این منطقه شروع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: انتظار می‌رود بعد از ۹ الی ۱۰ ماه دیگر در این شهر ۶۰ تن ماهی گرمابی تولید شود که از این مسیر سود خوبی عاید کشاورزان می‌شود.حجی افزود: عمده ماهیان از نوع کپور و آمور است.وی درباره میزان اشتغال‌زایی این طرح نیز گفت: در هر استخر برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت