English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

افزایش تناوب، توسعه کشاورزی حفاظتی و افزایش درآمد کشاورزان دیمکار از عوامل پایداری کشاورزی دیم در کشور

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: افزایش تناوب در زراعت دیم عامل موثری در پایداری تولید در بخش زراعت است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، صابر گلکاری در دومین همایش ملی گیاهان دارویی دیم ایران که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، افزود: توسعه کشت جایگزین، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه الگوی زراعی هوشمند و افزایش درآمد کشاورزان دیمکار از عوامل پایداری کشاورزی دیم در کشور است.
وی هدف موسسه را بهبود کمی و کیفی تولیدات کشاورزی در اراضی دیم عنوان کرد و گفت: راهبرد اصلاح و معرفی ارقام جدید و توسعه پایدار در بخش زراعت دیم از راهبردهای اصلی موسسه تحقیقات دیم است.
این مسوول ادامه داد: پژوهشگران این موسسه تاکنون ارقام جدید دیم شامل گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ و ماشک علوفه‌ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده‌اند.
گلکاری با بیان این که کشاورزی کشور در برابر خشکسالی بسیار آسیب‌پذیر است، تصریح کرد: بخشی از شرایط بحرانی حاکم با تغییر الگوی مصرف در منابع آبی محیطی قابل بازگشت است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به روی‌آوری بیش از ۸۰ درصد از مردم جهان به گیاهان دارویی برای درمان و رفع مشکلات پزشکی اظهار کرد: گیاهان دارویی از لحاظ اقتصادی و تجارتی رقم خوبی را به خود اختصاص داده که اروپا با ۳۸ درصد گیاهان دارویی بزرگترین بازار این بخش را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اهمیت گیاهان دارویی در زراعت دیم تصریح کرد: حفاظت از محیط زیست، حفاظت از تنوع زیستی، ایجاد پوشش گیاهی مناسب و افزایش درآمد کشاورزان در افزایش پایداری تولیدات اراضی دیم موثرند.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تمامی اراضی مناسب زراعت نبوده و سیستم زراعی جایگزین با کاهش ریسک پذیری سبب افزایش پایداری می‌شود.
وجود بیش از ۵۰ گونه گیاهان دارویی در آذربایجان غربی
رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در ادامه این همایش از راه‌اندازی باغ موزه گیاهان دارویی تا پایان سال در شهرستان ارومیه خبر داد و گفت: از ۸ هزار گونه گیاهی موجود در کشور بیش از ۱۲۰۰ گونه در آذربایجان غربی و در موزه هرباریوم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان موجود است و از این تعداد بیش از ۵۰۰ گونه آن گیاهان دارویی است.
غفاری با بیان این که در ایران ۴ درصد از داروهای مصرفی، از نوع گیاهی است، خاطرنشان کرد: به زودی شاهد افتتاح باغ موزه گیاهان دارویی در محل مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خواهیم بود که در این موزه حدود ۶۰ گونه گیاه دارویی معطر کشت خواهد شد و مورد بازدید دانشجویان و محققان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به راهبردهایی برای توسعه فعالیت‌های کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: شناخت پتانسیل‌ها و محدودیت‌های این حوزه، بررسی پراکنش و مطالعه شرایط اکولوژیکی گیاهان و استخراج و تجزیه مواد موثر گیاهان دارویی در این راستا لازم و قابل توجه است.
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اذربایجان غربی بیدمشک، گل محمدی و هنداونه کوهی را از گیاهان دارویی شاخص آذربایجان غربی برشمرد و گفت: در راستای اشتغالزایی، این گیاهان از قابلیت بالایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار در منطقه برخوردارند.
این مسئول بیان کرد: طیف وسیعی از انواع گیاهان دارویی در استان وجود دارد که با شناسایی این گیاهان و آشنایی با روش‌های خشک کردن و عرق‌گیری و نگهداری مناسب آنها ظرفیت خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی استان به شمار می‌رود.

طراحی سایت توسط فراکارانت