English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

تشکیل زنجیره ملی سیب ایران/تولید محصولات کشاورزی باید «بازارمحور» و «زنجیره ای» باشد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم تولید بازارمحور محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت:زنجیره های تولیدات کشاورزی برای بهره مندی حلقه های تولید از ارزش افزوده تولیدات خود و همچنین توسعه هدفمند و پایدار بازارهای صادراتی باید تشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس علی اکبر مهرفرد در نشست تشریح روند اجرایی تشکیل زنجیره ملی سیب ایران که امروز شنبه برگزار شد،بر لزوم تولید محصولات کشاورزی متناسب با نیاز بازارهای هدف و همچنین تشکیل زنجیره های تولیدات کشاورزی به منظور بهره مندی حلقه های تولید از ارزش افزوده تولیدات خود تاکید کرد.

وی با بیان این که در هر زنجیره،حلقه های تولید،صنایع تبدیلی،لجستیک،صادرات و…مدیریت تولید (تولید متناسب با تقاضا)،مدیریت جمع آوری، فرآوری و عرضه و همچنین مدیریت کیفیت و سلامت را برعهده دارند،تصریح کرد:در زنجیره تولید،منافع عمومی بر منافع شخصی و صنفی حلقه های تولید ارجحیت دارد و توجه به این مساله یکی از عوامل پایداری فعالیت های هر زنجیره است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که زنجیره ها با محوریت تولیدکنندگان و تشکل های تولیدی و خدماتی تشکیل می شوند،اظهار داشت:وزارت جهاد کشاورزی در هیچ یک از زنجیره ها دخالتی ندارد اما از تشکیل زنجیره های تولید محصولات کشاورزی توسط تولیدکنندگان و اتحادیه ها و تشکل های تولیدی،حمایت می کند.

مهرفرد با تاکید بر داوطلبانه بودن عضویت در زنجیره ها،حضور مدیران متخصص و کارآمد در زنجیره ها را برای استحکام داخلی و تقویت اعتماد متقابل اعضای زنجیره، لازم برشمرد و افزود: زنجیره های بزرگ تولیدات کشاورزی،قدرت بیشتری در بازارهای صادراتی و برندسازی خواهند داشت.

وی با اشاره به ساختار کشاورزی کشور،حرکت به سمت تجارت مدرن، استفاده از ابزارهای مالی جدید و بهره گیری از ظرفیت های بورس کالای کشاورزی را برای موفقیت زنجیره های تولید بخش کشاورزی ضروری عنوان کرد.

در این نشست،معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان این که پایه های رویشی و ارقام جدید زودرس،میان رس و دیررس و امیدبخش در کشور تولید می شود،اظهار داشت: تولید میانگین کشوری سیب بین ۱۵ تا ۱۷ تن در هکتار است اما باغداران پیشرو تا ۱۰۰ تن سیب باکیفیت (۸۰ درصد درجه ۱) از باغ های خود برداشت می کنند.

محمدعلی طهماسبی با تاکید بر این که تولید محصولات کشاورزی باید متناسب تقاضای بازار باشد،تصریح کرد:این بازار است که مشخص می کند چه محصولی در چه زمانی و با چه کیفیتی باید تولید شود.

وی تشکیل زنجیره سیب را در مدیریت تولید، بازاریابی و صادرات این محصول با اهمیت خواند و افزود:ظرف سه تا چهار سال آینده امکان افزایش تولید دو برابری سیب در کشور وجود دارد اما این امر منوط به وجود بازار های صادراتی مشخص،صنایع فرآوری و امکانات لجستیک است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به موفقیت اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار در افزایش صادرات سیب کشور،تصریح کرد:اگر این سیاست اتخاذ نمی شد،سال گذشته ۱۵۰ هزارتن سیب آذربایجان غربی ضایع می شد در حالی که با اجرای این سیاست از زیان باغداران جلوگیری شد.

طهماسبی تاکید کرد:بازار کشور را نباید رایگان در اختیار سایر کشورها قرار داد بلکه به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی باید در قبال واردات ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتنی محصولی همچون موز که امکان تولید کافی آن در داخل وجود ندارد، محصولاتی نظیر سیب و کشمش که مازاد تولید داریم را صادر کنیم.

در این نشست،مدیرکل دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی،رفع موانع صادرات سیب را از جمله سه اولویت همکاری های بین المللی این وزارت اعلام کرد و افزود: از آغاز سال جاری تاکنون بیش از ۴۰۰ هزارتن سیب صادر شده است که این رکورد حاصل رفع برخی از موانع صادراتی بوده است.

هومن فتحی کشورهای شرق آسیا را از جمله بازارهای جدید صادرات سیب ایران برشمرد و افزود:در زنجیره سیب باید بازارهای جدید شناسایی شود تا با رایزنی، در قبال محصولاتی که هم اکنون از این حوزه به کشور وارد می شود، بتوانیم محصولی همچون سیب را که مازاد تولید داریم، صادر کنیم.

در ابتدای این نشست،مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که براساس آمار فائو، ایران در تولید سیب درختی رتبه ششم را در جهان به خود اختصاص داده است اما در صادرات آن رتبه ۱۳ را دارد،اظهار داشت: خرد و کوچک بودن مقیاس غالب صادر کنندگان، پراکندگی و رقابت منفی قیمتی صادر کنندگان در کشورهای هدف و همچنین نگاه سنتی غالب صادر کنندگان به مقوله صادرات از جمله علل این امر است.

دکتر شاهرخ شجری افزود:امروز تجربیات کشورهای موفق که نقش برجسته ای در تجارت دارند نشان می دهد که برای خروج از این وضعیت راهی جز ادغام صادر کنندگان و ایجاد مقیاس های بزرگتر برای استفاده از صرفه های ناشی از مقیاس و برند سازی در قالب زنجیره های ارزش و عرضه با تاکید بر صادرات نیست.

وی با اشاره به این که در رابطه با زنجیره سیب برای ایجاد درک و زبان مشترک بین اعضا از حدود ۱۵ ماه گذشته،تعداد ۷۱ جلسه در تهران و استان های منتخب به منظور بحث و تبادل نظر برگزار شده است.

شجری، هدف از تشکیل جلسه امروز را ارائه گزارش پیشرفت مراحل کاری زنجیره سیب اعلام و آغاز به کار هیات موسس زنجیره سیب و همچنین برگزاری انتخابات برای انتخاب سه تا چهار نفر از اعضا هیات موسس برای پی گیری امور اداری مربوط به ثبت شرکت، عضو گیری در استان ها، فراخوان داوطلبی اعضا هیات مدیره زنجیره سیب عنوان کرد و افزود: از این رو امروز بیشتر اعضا هیات موسس زنجیره سیب که بخش خصوصی هستند و البته جایگاه بخش دولتی هم که همان سیاست گذاری، مشاوره، حمایت و تسهیل گری در تشکیل زنجیره است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در زمینه معرفی زنجیره ملی سیب اظهار داشت:در این زنجیره، حلقه تولید کنندگان،سهم ۶۰ درصدی دارند و بقیه سهم به حلقه های فرآوری، لجستیک و حمل و نقل (بسته بندی، سردخانه،سورتینگ) و صادر کنندگان اختصاص دارد.

وی افزود: نوع شرکت سهامی خاص است و در یکی از مناطق آزاد اقتصادی به ثبت خواهد رسید.

شجری،سرمایه اولیه این شرکت را ۱۰۰ میلیارد ریال با تعداد ۱۰ هزار سهام ۱۰ میلیون ریالی عنوان کرد و گفت: حداکثر سهام یک درصد و حداکثر اعضای مجمع عمومی ۱۰۰ نفر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد:سهم باغداران در اتحادیه باغداران ذخیره می شود.

در این نشست،مدیرعامل اتحادیه های سراسری تعاونی های کشاورزی باغداران ایران، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران،نماینده نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و اعضای هیات موسس منتخب زنجیره ملی سیب ایران از استان های آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی، تهران،فارس و اصفهان حضور داشتند.

طراحی سایت توسط فراکارانت