English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

طرح فراز انگور در تاکستان‌های استان سمنان در حال اجرا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: طرح فراز انگور (سیستم داربستی کردن انگور) در تاکستان‌های استان سمنان در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی اظهار داشت: با توجه به اقلیم مناسب استان سمنان برای پرورش تاکستان، انگور یکی از مهم‌ترین محصولات باغی است.

وی تصریح کرد: کشت انگور سابقه طولانی داشته و توسعه و تولید انگور با هدف مصرف تازه خوری و خشکبار است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: استفاده از سیستم‌های تربیت انگور و داربستی کردن باغات انگور روزبه‌روز در حال توسعه و پیشرفت بوده و یکی از اهداف استفاده از سیستم‌های تربیت در تاکستان‌ها دستیابی به مدیریت تاج بوته و تعادل در رشد شاخساره به‌منظور تسهیل در ایجاد و تشکیل مواد فتوسنتزی به کمک نفوذ نور بیشتر است.

رضایی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل و مشکلات این طرح هزینه بالای اجرای آن است و هزینه هر هکتار و تبدیل باغات انگور سنتی (پاچراغی) به داربستی نیاز به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

وی به برخی از مزایای سیستم داربستی اشاره کرد و گفت: رشد یکنواخت و منظم تاک‌ها با استفاده از نور مستقیم خورشید، شیوع کمتر و کنترل بهتر آفات و بیماری‌ها به دلیل نفوذ نور بیشتر به داخل تاج درختان و تهویه بهتر و امکان مکانیزه کردن و تسهیل در عملیات داشت و برداشت برخی از مزایای اجرای طرح فراز انگور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بهره‌وری در آب مهم‌ترین وضعیت تولید انگور در این روش فراز انگور است گفت: کاهش هزینه‌های مربوط به مدیریت تاکستان به‌واسطه کاهش استفاده از نیروی کار و افزایش مکانیزاسیون (کاهش چشمگیر هزینه‌های داشت و تسهیل در عملیات شخم سالیانه آبیاری و سم‌پاشی کود دهی و هرس) از دیگر مزایای اجرای طرح فراز انگور است.

رضایی گفت: افزایش کیفیت و کمیت و میزان تولید محصول به دلیل اکسیژن‌رسانی و نور بهتر، کاهش ضایعات ناشی از بارندگی در زمان برداشت از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

وی افزود: اجرای طرح فراز تا قبل از سال ۹۷ به میزان ۶ هکتاردر شهرستان سمنان و ۱۷ هکتار در شهرستان شاهرود اجرا شد و در سنوات اخیر نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ در شهرستان شاهرود به میزان ۱۳ هکتار با هزینه شخصی (خود اجرایی) و ۴٫۵ هکتار هم از محل تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری اجرا شده است.

باعنایت به مزایای ویژه  طرح امسال به عنوان یک طرح جامع وکامل تدوین وتامین تسهیلات و کمکهای فنی اعتباری برای اجرای حداقل ۳۰۰هکتارازتاکستانها دردستور کارقرارخواهد گرفت.

طراحی سایت توسط فراکارانت