English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

عملیات مالچ پاشی در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمان اجرا می شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن مالچ نفتی دریافت نکرده‌ایم و یکی از عوامل مهم، تثبیت جنگل کاری است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایسنا، خداکرم جلالی – معاون وزیر جهاد کشاورزی – در مراسم آغاز عملیات مالچ پاشی شرق استان کرمان گفت: کمبود آب شیرین، بیابان‌زایی و گرم شدن زمین از معضلات جامعه بشری است.
وی ۲۰ درصد مساحت کل کشور را بیابان دانست و افزود: ۳۲.۵ میلیون هکتار مساحت بیابان های کشور است که ۲۰ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی است ضمن آنکه ۷.۵ هکتار آن جزء کانون های بحرانی کشور و ۳.۵ هکتار آن جزء کانون های بحرانی کشور هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از ۲.۴ درصد جنگل های بیابانی ایجاد شده در کشور سخن به میان آورد و ادامه داد: هشت میلیون هکتار کار بیابان زدایی در کشور انجام شده است، که اگر این اقدامات جنگل ها برای جلوگیری از بیابان ها احداث نکرده بودیم اکنون ۷۰ شهر ما نابود شده بود.
وی اعلام کرد: صدها هزار هکتار از تالاب ها ما تبدیل به تولید ریزگردها شده اند، که براساس تفاهمنامه ای فی مابین استانداری و سازمان جنگل ها منعقد شده است. همچنین در حال انجام اقداماتی هستیم که جنوب استان به آن اضافه گردد، تا اقدامات بیابان زدایی در آنها انجام شد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ۶۰ درصد کانون های بحرانی استان کرمان را در شرق استان دانست و بیان کرد: عملیات مالچ پاشی مدت ها تعطیل بوده است، اما سایر اقدامات برای جلوگیری از گسترش بیابان ها در این مدت زمان انجام می‌شده است.
وی با بیان این مطلب که اگر بتوانیم بدون استفاده از مالچ پاشی، بیابان زدایی انجام دهیم، مفید است، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات لازم در راستای بیابان زدایی بتوانیم مشکلات این منطقه را کاهش دهیم. اما نقش مردم در به ثمر رسیدن این اقدامات نباید نایده گرفت.
جلالی خاطر نشان کرد: باید در کنار بیابان زدایی در راستای توانمندسازی مردم و جوامع پرداخته شود و امیدواریم با اجرای این طرح توسعه این منطقه را بیش از پیش شاهد باشیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که عملیات مالچ پاشی ۱۵۰ هزار هکتار در شرق و جنوب استان کرمان در دستور کار است، مطرح کرد: ۱۲۰ هزار هکتار در شرق استان کرمان و ۳۰ هزار هکتار در جنوب استان کرمان عملیات مالچ پاشی صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: تاکنون هیچ گزارش مستندی مبنی بر مضر بودن مالچ نفتی دریافت ننموده ایم و یکی از عوامل مهم تثبیت جنگل کاری است.

طراحی سایت توسط فراکارانت