English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

فعالیت ۱۲۶ نهالستان منابع طبیعی در کشور/ سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در این نهالستان‌ها تولید می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از فعالیت ۱۲۶ نهالستان منابع طبیعی با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور خبر داد و گفت: سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در این نهالستان‌ها تولید خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از زراعت چوب و نهالستان‌های شهرستان دهلران در استان ایلام اظهار داشت: تولید یک میلیارد اصله نهال در طول چهار سال در دستور کار قرار گرفته است که در سطح کشور توزیع و با مشارکت مردم کاشت می‌شود و به همین منظور از استان‌های مختلف کشور بازدید و ظرفیت زیرساخت‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون وزیر‏، ایلام را از استان‌های پیشرو در تولید نهال دانست و گفت: این مسئله موجب شده ایلام در این مورد نیز مورد توجه واقع شود و بازدیدها از نهالستان‌های آن انجام گیرد.

وی به زراعت چوب در عرصه‌هایی از استان ایلام هم اشاره و اضافه کرد: با توجه به این که در کشوری نیمه‌خشک قرار گرفته‌ایم، لذا توسعه کمی و کیفی زراعت چوب در دستور کار است و برای تحقق این مهم نیازمند مشارکت عمومی مردم هستیم.

نوبخت به تلاش کارکنان این سازمان برای توسعه عرصه‌های منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها با هدف ایجاد کشوری سرسبز برای نسل‌های آینده است و در این کار نیازمند حمایت و همراهی مردم هستیم.

وی افزود: از ۱۳ اقلیم جهان ۱۱ اقلیم در ایران شناسایی شده و به همین خاطر ظرفیت تولید درخت در همه فصول در کشور وجود دارد.

معاون وزیر در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به قانون برنامه و ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها افزود: توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها باعث شده رویکرد خود را به سمت سطوحی که عرصه قابلیت چوب وجود دارد، سوق دهیم و امروز شاهد فرهنگ زراعت چوب با مشارکت مردم در کشور هستیم.

وی افزود: با توجه به مشارکت مردم در عرصه زراعت و تولید چوب در آینده نه چندان دور کشور از واردات چوب و کاغذ بی‌نیاز می‌شود و با این کار چوب مورد نیاز کشور را تامین و در این موضوع بی‌نیاز خواهیم شد.

نوبخت، وسعت ایران را ۱۶۵ میلیون هکتار ذکر و تاکید کرد: از این میزان ۱۲۵ میلیون هکتار در معرض فرسایش آبی و ۴۰ میلیون هکتار هم در معرض فرسایش بادی قرار دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به برنامه‌ریزی برای آبخیزداری در سطح یک میلیون هکتار در سال اشاره کرد و افزود: با توجه به دغدغه دولت باید مقیاس فعالیت‌های آبخیزداری را افزایش دهیم و برنامه‌ریزی لازم برای مطالعه و اجرای ۱۰ میلیون هکتار در سال برابر برنامه هفتم و هشتم فعالیت آبخیزداری را در کشور انجام دهیم.

طراحی سایت توسط فراکارانت