English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

پایش و پیش بینی تولید محصولات کشاورزی در ۳ استان کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای

پایش و پیش بینی تولید محصولات کشاورزی در ۳ استان کشور با استفاده از تصاویر ماهواره ای

پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای با همکاری سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در سه استان کشور به صورت پایلوت اجرا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، در کارگاه آموزشی این پروژه، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بر دسترسی به اطلاعات دقیق، به روز و تحلیل شده برای تصمیمات آنی، کوتاه مدت و بلند مدت و تبیین استراتژی ها و چشم اندازها تاکید کرد و گفت: انتظار ما از پروژه مذکور این است که اطلاعات به صورت زمانی، مکانی و محصولی باشد، زیرا محصولات کشاورزی با توجه امنیت غذایی، کنترل بازار، اطمینان مصرف کنندگان از دسترسی مستمر به کالای کشاورزی، دارای حساسیت است.
مهندس عباس کشاورز، قابلیت تحلیل و پیش بینی تولید محصولات کشاورزی را از دیگر ویژگی های سامانه پایش با استفاده از تصاویر ماهواره ای دانست و اظهار داشت: با استفاده از این سامانه باید چگونگی تراکم محصول، آبیاری، تغذیه، عوامل خسارت زا، بیماری و آفات قابل بررسی باشد و اتفاقات اقلیمی مانند سیل، طوفان و سرمازدگی را بتوانیم با اطلاعات بدست آمده پیش بینی کنیم.
وی ادامه داد: ضروری است که این اطلاعات برای اعمال مدیریت در سطح مزرعه، کارشناس منطقه، استان و وزارتخانه به موقع ارایه شود.
کشاورز، سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای را برای رصد محصولات و تحلیل شرایط ،ابزاری کارآمد خواند و تصریح کرد: این پروژه در سه استان سردسیر زنجان که دارای کشاورزی دیم است، استان مازندران با ویژگی منطقه ساحلی و کم ارتفاع و پرباران کشور و جنوب استان کرمان که در منطقه گرمسیری واقع شده و عمده کشاورزی اش از فصل پاییز آغاز می شود به صورت پایلوت اجرا می شود.
وی گفت: ما باید از این فضا استفاده کنیم و صاحب تکنولوژی شویم و از این رو تربیت نیروی انسانی، ایجاد ظرفیت های جدید و آشنایی با ابعاد مختلف این تکنولوژی از جمله درخواست های مان از سازمان فائو است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی،وضعیت کشاورزی در ایران را خوب توصیف کرد و اظهار داشت: اگر چه در کشور با چالش های جدی کم آبی و تغییر اقلیم روبرو هستیم اما با تدابیر اتخاذ شده ظرف چهار سال گذشته نشان می دهد با اصلاح رویکرد ها می توان این چالش ها را مدیریت کرد.
در این کارگاه آموزشی، نماینده موقت سازمان فائو در ایران نیز با بیان این که فائو همکاری نزدیکی با ایران در حوزه های ظرفیت سازی، سیاستگذاری، تدوین استراتزی های تولید محصولات، بهداشت دام و مدیریت شیلات و جنگل ها دارد، گفت: در این راستا پروژه ارتقای سامانه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از تصاویر ماهواره ای با حمایت مالی بخش فنی فائو و همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین و اجرا می شود.
استر کویش لاروش هدف نهایی این پروزه را حمایت از تدوین تکنیک ها، سیاست ها و شرایط مناسب سرمایه گذاری برای دسترسی به کشاروزی پایدار برشمرد.
وی افزود: این پروژه، روش های پایدار برای جمع آوری داده های میدانی را شناسایی خواهد کرد تا با استفاده از این داده ها توسط دفاتر استانی، آمارهای اصلاح شده و هماهنگ تولید شود.
لاروش ادامه داد: در این راستا جدیدترین فناوری های دسترسی لحظه به لحظه به داده های ماهواره ای برای تهیه اطلاعات مزارع، ارزیابی کیفیت داده های تولید محصول براساس شاخص های سنجش از راه دور و شناسایی فرآیندهای فصلی محصولات در سطح ملی به کار گرفته می شود.
وی تصریح کرد:پایش روش های کشاورزی به ایجاد یک نظام بازار کشاورزی منجر خواهد شد که بر شفافیت بازار غذا افزوده و هماهنگی در سیاست های مقابله با بی ثباتی در بازارهای کشور را ارتقا می دهد.
لاروش در همین حال بر حمایت سازمان فائو از ایران برای دستیابی به توسعه پایدار کشاورزی تاکید کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت