English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

۱۷مهرماه گرامی داشت روز جهانی تخم مرغ گرامی باد.

تخم مرغ نه تنها یک  وعده غذایی خوشمزه وکامل است ، بلکه یک  عنصر لاینفک  برای تولید بسیاری از غذاها  است .

 به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، سالهاست که تخم مرغ به عنوان یک منبع غذایی طبیعی و کامل مطرح می باشد. این ویژگی، به علت مواد غذایی استثنایی تخم مرغ که دارای پروتئین با کیفیت بالا(دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است،می باشد. علاوه بر این کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه بر روی عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد ونمو جنین و کودک و همچنین تقویت حافظه، برروی  سلامت قلب و عروق نیز  موثر است.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین های ارزان قیمت با کیفیت بالا می باشد ،که حاوی  ۱۳ گرم پروتئین وضمنا حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن می باشد.

از مزایای دیگر تخم مرغ تامین  سلامت بدن به  کمک  منبع کولین موجود در آن است . اگر چه بدن ما تاحدودی قادر به ساخت  کولین است، اما این میزان کافی نبوده وباید مقداری نیز  توسط رژیم غذایی وارد شود  ، و کمبود کولین مانند  کمبود ویتامین ب و اسید فولیک برای سلامتی انسان خطرناک است. کولین جزء مهمی از ساختار بسیاری از چربی هاازجمله غشای سلول است  ، که انعطاف پذیری و یکپارچگی سلول ها  به ذخایر کافی کولین وابسته است.

کارشناسان تغذیه و علوم پزشکی اعلام نمودند که در یک رژیم غذایی کم چرب می توان از یک یا دو تخم مرغ در روز بدون تغییر قابل توجهی در سطوح کلسترول خون استفاده نمود .شایان ذکر است بلحاظ اهمیت موضوع از ۲۵ سال پیش در دنیا روز نهم اکتبر روز جهانی تخم مرغ نامگذاری شده است به همین مناسبت در ایران در روز هفدهم مهر ماه هر سال مطابق با روز جهانی تخم مرغ  برنامه های ویژه ای توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ در کشور اجرا میگردد

مصرف سرانه تخم‌مرغ در کشور ما ۲۰۰  عدد (۱۱ کیلو) و در بسیاری از کشورهای جهان بیش از ۳۳۰ عدد (۱۸ کیلو) است  ،  ایران با تولید یک میلیون و دویست هزار تن تخم‌مرغ رتبه دهم جهان را در تولید این محصول دارد ، قابل ذکر است استان سمنان با ۴۶ واحد مرغ تخم گذار فعال  با تولید سالانه ۳۰ هزار تن ۳ درصد تولیدکشور را دارا می­باشد .

 

طراحی سایت توسط فراکارانت