English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

واکنش وزارت جهاد کشاورزی به اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

در پی اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وضعیت محصولات کشاورزی خوزستان، وزارت جهاد کشاورزی به منظور روشنگری توضیحاتی منتشر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،متن توضیحات مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به شرح زیر است:
آقای دکتر قالیباف نامزد محترم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در سفر به استان خوزستان عنوان داشته اند محصولات کشاورزی در دست کشاورزان باقی می ماند، یا دلالان به ثمن بخس محصول را می خرند و به قیمت گزاف به مصرف کننده شهری می فروشند.
جناب آقای دکتر قالیباف! مشخص بفرمایید بر اساس اطلاعات کدام مرجع رسمی محصول کشاورزان خوزستان در دستشان باقی مانده یا آن را در زمین ریخته اند. نوع و میزان و محل آن را مشخصاً اعلام بفرمایید.
در ادامه این گزارش آمده است:به فرض که صحبت های جناب عالی در مواردی نادر صحت داشته باشد، پرسش اینجاست که سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری که بر اساس مصوبه شورای انقلاب، در بهمن ماه سال ۱۳۵۸ تشکیل شده و هدف آن حمایت از تولید کنندگان کشاورزی و عموم مصرف کنندگان، ایجاد نظام عرضه مستقیم و سالم و حذف واسطه ها و تغذیه بازارهای روز میوه تره بار است به عنوان یکی از سازمان ها تحت مدیریت شهرداری در جذب محصولات فروش نرفته یا اسیر دست واسطه ها شده کشاورزان خوزستان چه کرده است؟
این گزارش تصریح می کند:جز این است که سازمان میادین و میوه و تره بار که قرار بوده دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه نماید، خود اسیر دست واسطه ها شده و غرف آن توسط واسطه های پیرامون آن سازمان دست به دست می شود؟
این گزارش می افزاید:روزی که این سازمان تشکیل شد قرار بود برای تقویت بنیه سازمان، غرف را به حداقل قیمت اجاره دهند و اگر قیمت اجاره بها، کفاف هزینه های سازمان را نکرد، شهرداری هرساله اعتباری را برای کمک به سازمان تخصیص دهد اما امروز نه تنها میادین میوه و تره بار شهرداری تهران هزینه های خود را تامین می کنند، بلکه از راه استیلای واسطه هایی که مطرح کردید و سوداگری غرف و دست به دست شدن آن ها – همانند فروش تراکم – به منبع درآمدی برای هزینه های شهرداری تبدیل شده است.
این گزارش اضافه می کند: ای کاش حداقل بخشی از این منابع صرف توسعه زیر ساخت های جذب و نگه داری محصولات کشاورزی مانند انبار های نگه داری و سردخانه می شد تا کمکی به فراهم شدن شرایط مناسب خرید و جذب محصولات کشاورزی در بازار باشد.
در ادامه این گزارش آمده است:وقتی یکی از پایانه های اصلی جذب محصولات کشاورزی تولیدی کشور دچار چنین شرایطی شده است و بر خلاف وظیفه ذاتی خود عمل می نماید، از که باید گلایه کرد؟ چرا جناب عالی به عنوان یکی از مسئولین متولی بازار و جذب محصولات کشاورزی برای کاستی ها دنبال مسئول دیگری می گردید؟ اگر از این بابت که محصولات کشاورزان خوزستان خریدار نداشته و کشاورزان از محصول خود دست کشیده اند، اطمینان داشتید، شایسته بود شهرداری تهران با سازوکاری مناسب و در اجرای وظایف قانونی خود این محصولات مفت و مجانی! را از استان جمع آوری و به مصرف کنندگان شهر تهران به قیمت تمام شده عرضه می کرد تا هم محصول ضایع نشود و هم مصرف کننده منتفع شود و این چنین، سازمان میادین میوه و تره بار تحت امر جناب عالی به مسئولیت خود که هدایت مسیر حرکت محصولات از تولید به توزیع است، عمل می کرد.
این گزارش با اشاره به اجرای بزرگترین پروژه تاریخ کشاورزی ایران در خوزستان خاطرنشان کرده است:همزمان با سفر مقام معظم رهبری درسال ۱۳۷۵ طرح تجهیز و نوسازی و احداث شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی در ۵۵۰ هزارهکتار از اراضی دشت های خوزستان و ایلام به تصویب رسید اما متاسفانه با گذشت ۱۷ سال از زمان تصویب اجرای این طرح با میانگین حدود ۵ هزار هکتار در سال در مجموع فقط ۷۵ هزارهکتار از این اراضی تحت پوشش عملیات فنی و اجرایی طرح قرار گرفت.
این گزارش می افزاید: همزمان با شروع کار دولت یازدهم و در جریان اولین سفر استانی کاروان تدبیر و امید در اسفندماه ۱۳۹۲ با پیشنهاد جناب آقای دکتر روحانی، رئیس جمهور محترم و موافقت مقام معظم رهبری ۱٫۵ میلیارد دلار معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای این اجرای طرح تخصیص داده شد و
در قالب یک کار جهادی و شبانه روزی طی ۳ سال و با بهره‌گیری بیش از ۸۰ شرکت بزرگ پیمانکاری و ۳۵ شرکت مهندس مشاور و بکارگیری نزدیک به ۱۰ هزار نفر از نیروهای متخصص و فنی و تعداد ۲۲۸ دستگاه ماشین آلات سنگین، تجهیز، نوسازی، تسطیح، یکپارچه‌سازی و احداث شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی درسطح ۲۰۰ هزار هکتار انجام شده و فاز اول این پروژه که به وسعت ۳۱۲ هزار هکتار است تا پایان سال ۹۶ به اتمام خواهد رسید .
این گزارش با اشاره به این که در استان خوزستان طی سال زراعی ۹۵-۱۳۹۴ بیش از ۲٫۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی (از جمله خرید تضمینی ۱٫۴ میلیون تن گندم، ۳۵۰ هزار تن چغندر قند، ۳۴۰ هزار تن ذرت دانه ای، ۱۵۰ هزار تن گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده،اضافه می کند:در دولت یازدهم ۱٫۵ میلیون تن ظرفیت سردخانه های کشور افزایش یافته که این میزان معادل ۵۰ درصد کل سردخانه های کشور از ابتدا تا سال ۹۲ بوده است.
در ادامه این گزارش آمده است: همچنین در دولت یازدهم،نزدیک به ۱۷ میلیون تن ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی افزایش یافته که این اقدامات زیربنایی علاوه بر افزایش ماندگاری این محصولات،کاهش ضایعات،ایجاد ارزش افزوده و درآمد بیشتر برای تولیدکنندگان به تامین منافع عمومی و ملی کمک کرده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت