English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

طرح های بیابانزدایی در کشور با مشارکت مردم اجرا می شود/ پیشنهاد ایران برای ایجاد مرکز سنجش و پایش پدیده گرد و غبار

طرح های بیابانزدایی در ایران با مشارکت مردم و در راستای بهبود و توسعه اقتصادی، انسانی و زیست و محیطی اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به کاشان، مهندس خداکرم جلالی، رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیز داری کشور در جریان بازدید تعدادی از وزرا و نمایندگان کشورهای شرکت کننده در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار از پروژه باغ پسته و اثربخشی جنگل های دست کاشت شهرستان آران و بیدگل گفت: تاکنون در ایران ۲٫۳ میلیون هکتار عملیات بیابانزدایی با ایجاد جنگل های بیابانی انجام شده است که نمونه ای از آن را در شهرستان آران و بیدگل می بینیم.
وی با بیان این که ۲۰ میلیون هکتار از مناطق بیابانی ایران تحت تاثیر فرسایش بادی است، اظهار داشت: در کل عملیات بیابانزدایی در سطح ۷٫۵ میلیون هکتار کشور صورت گرفته است.
جلالی ادامه داد: در شهرستان آران و بیدگل کاشان ۱۲۰ هزار هکتار از گونه درختی تاغ کاشته شده و این گونه ها نسبت به خشکی بسیار مقاوم هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش از جنگل کاری در این منطقه، مردم مهاجرت می کردند، اما این منطقه اکنون امن و مهاجرت آن معکوس شده و باغداری و کشاورزی در جوار جنگل کاری ها رونق یافته است.
وی گفت: ایجاد این پوشش گیاهی و جنگل کاری با گونه تاغ علاوه بر جلوگیری از ایجاد گردوغبار، موجب بهبود آب های زیر زمینی شده و مردم می توانند کشاورزی کنند.
جلالی با اذعان به این که ۸۰ درصد منشا گرد و غبار در ایران، خارجی و از کشورهای غربی و جنوب غربی است، اظهار داشت: راهکارهای مقابله با ریزگردها در کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
وی پدیده گرد و غبار را پدیده ای فرامنطقه ای خواند و ابراز امیدواری کرد که در این کنفرانس، هماهنگی های لازم برای مهار این پدیده توسط کشورها انجام گیرد.
رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در زمینه پیشنهاد ایران به کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار گفت: وزارت جهاد کشاورزی در این کنفرانس، پیشنهاد ایجاد یک مرکز ظرفیت سازی در ایران به منظور اقدام برای مقابله با پدیده گرد و غبار توسط سازمان ملل ارایه داده است.
وی افزود: ایران با توجه به موفقیت های بدست آورده در زمینه مقابله با بیابانزایی می تواند مرکزی برای سنجش و پایش پدیده گرد و غبار و طوفان شن باشد و سازمان ملل متحد نیز می تواند با سرمایه گذاری و استفاده از منابع مالی مربوط به این سازمان اقدامات عملیاتی را در منطقه غرب آسیا به اجرا در آورد.
جلالی اظهار داشت: ایران جزو کشورهای پیشتاز در زمینه مقابله با بیابانزایی در غرب آسیا است.
در ادامه این بازدید، مهمانان کنفرانس بین المللی گرد و غبار از کمپ گردشگری متین آباد شهرستان نطنز نیز دیدن کردند.
بنابر این گزارش، کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار به همت سازمان ملل متحد و به میزبانی ایران و همکاری سازمان های جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و محیط زیست در سطح وزرا و نمایندگان ۳۷ کشور جهان از ۱۲ تیر ماه در تهران آغاز به کار کرده است.
هدف از برگزاری این کنفرانس، گسترش همکاری های بین المللی و بررسی راهکارها برای مبارزه با پدیده گرد و غبار است.
در این کنفرانس سه روزه کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا، کره، ژاپن، چین، ترکیه، پاکستان، عراق، قطر، نیجریه، اکوادور و افغانستان و نمایندگانی از سازمان ملل متحد شرکت کرده اند.

طراحی سایت توسط فراکارانت