English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

۴ هزار هکتار باغات رهاشده چای در دولت تدبیر و امید احیاء شد

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:با ایجاد صندوق حمایت از چایکاری، چهار هزار هکتار از باغات متروکه و رها شده چای، در دولت تدبیر و امید دوباره احیاء شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، محمدعلی طهماسبی روز شنبه در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان در رشت، با اعلام این مطلب افزود: سطح زیرکشت شالیزارها در آینده، از ۶۷۰ هزار هکتار به ۴۸۰ هزار هکتار خواهد رسید.
وی با بیان اینکه محور تولید برنج کشور، استان های گیلان و مازندران خواهند بود، اظهار کرد: ۱۵ هزار هکتار نیز در چشم انداز پیش رو، برای استان گلستان پیش بینی شده است.
طهماسبی با اشاره به ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان ، سهم این استان را در تولید برنج کشور، ۳۵ درصد عنوان و تصریح کرد: بدلیل وجود تنش آبی ، مصوبات شورای عالی آب از جمله احداث یا تکمیل سدهای لاستیکی و توسعه آب بندان ها را اجرا می کنیم.
وی گفت: استان گیلان با وجود ظرفیت‌های گسترده در زمینه کشاورزی، در آبیاری تحت فشار عقب مانده که ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار در برنامه ششم توسعه برای این امر اختصاص یافته است.
طهماسبی با اشاره به اختصاص اراضی به کشت باغات و گیاهان دارویی براساس شیوه نامه وزارت جهاد کشاورزی گفت: در مناطقی که بالای ۳۵۰ میلیمتر سالیانه بارندگی داشته باشند ، اراضی کم بازده برای کشت باغات و گیاهان دارویی اختصاص می یابد که با این اقدام، ۲۰ هزار شغل مستقیم در گیلان ایجاد خواهد شد.
پیش بینی تولید ۵۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش، با اشاره به اجرای طرح پرورش ماهی در قفس گفت: تا پایان شهریورماه امسال، تولید سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی در قفس در گیلان اجرا می شود.
طهماسبی اضافه کرد: براساس مطالعات مقدماتی انجام شده ، ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس در این استان وجود دارد.
وی گفت: در سال جاری، تولید ۵۰ هزار تن برای استان های شمالی و جنوبی پیش بینی شده است.
احیاء چهار هزار هکتار باغات رهاشده چای در گیلان در دولت تدبیر و امید
طهماسبی همچنین با اشاره به حمایت دولت تدبیر و امید از کشاورزان از جمله چایکاران گفت: قیمت تضمینی خرید برگ سبز چای از هشت هزار و ۱۵۰ ریال در سال ۹۲ ، به ۱۸ هزار و ۱۶۰ ریال رسیده که این میزان، ۲۳ درصد افزایش داشته است.
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی درآمد چایکاران را حدود ۷۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۲ و ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ عنوان کرد.
وی تصریح کرد: با ایجاد صندوق حمایت از چایکاری، چهار هزار هکتار از باغات متروکه و رها شده چای، دوباره احیاء شد.
طهماسبی با بیان اینکه چای در گیلان می تواند یک الگو برای سایر حوزه ها باشد، گفت: با حمایت ویژه از بخش‌های مختلف ، می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک موفقیت‌های گسترده‌ای را شاهد باشیم.
نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گیلان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، جمعی از مدیران سازمان‌ها و بانک‌های کشوری و معاونان وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رشت برگزار شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت