English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

هدف گذاری برای تولید ۱٫۱ میلیون تن انواع آبزیان در سال جاری/ افزایش ۳۰۰ درصدی صادرات محصولات شیلاتی در دو سال اخیر

رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: امسال تولید یک میلیون و یکصد هزار تن آبزیان در کشور هدفگذاری شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر حسن صالحی امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی که به مناسبت روز خبرنگار در مزرعه آبزی پروری کرج برگزار شد، افزود: از یک میلیون و یکصد هزار تن تولید آبزیان که برای سال ۹۶ هدفگذاری شده، ۵۴ درصد آن به صید و ۴۶درصد به آبزی پروری تعلق خواهد داشت.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تامین بچه ماهی برای تولید آبزیان گفت: سالانه ۲ میلیارد قطعه بچه ماهی در همه گونه ها در کشور تولید می شود که ۴۵۰ میلیون قطعه برای تضمین اشتغال صیادان در آب های سواحل شمالی و جنوبی رهاسازی می شود.
وی افزود:به منظور تامین بچه ماهی برای آبزی پروران در زمینه ماهیان گرمابی، میگو و خاویاری مشکلی نداریم، اما در مورد تولید ماهیان قزل آلا بخشی از تخم چشم زده از خارج تامین می شود که روند واردات آن رو به کاهش است.
صالحی با بیان این که امسال برای تولید ۱۸۰ هزار تن قزل آلا، ۴۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده برآورد نیاز شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تخم چشم زده قزل آلا در کشور تولید می شود و این در حالی است که تا دو سال پیش کمتر از ۱۵ درصد آن در کشور تولید می شد.
وی با مروری بر روند تولیدات شیلاتی از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۵ یادآور شد: میزان تولید آبزیان در سال ۹۱ حدود ۸۳۰ هزار تن بود که با اجرای برنامه ها و سیاست های این سازمان و تلاش تولیدکنندگان این عدد به یک میلیون و ۷۰ هزار تن در سال ۹۵ رسید.
معاون وزیر جهاد کشاورزی میزان صادرات آبزیان در سال ۹۱ را ۲۶۰ میلیون دلار و این رقم را در سال گذشته ۴۱۲ میلیون دلار عنوان کرد.
وی ادامه داد: طی این مدت تعداد شاغلان از ۲۰۰ هزار نفر به ۲۲۰ هزار نفر و مصرف سرانه آبزیان از ۷٫۵ کیلوگرم به ۱۰٫۶کیلوگرم افزایش یافته است.
صالحی در مورد برنامه های سازمان شیلات به توسعه تولید ماهیان زینتی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲٫۵ میلیون دلار صادرات ماهیان زینتی داشتیم و امسال توسعه شهرک های ماهیان زینتی را با هدف افزایش تولید و اشتغالزایی فارغ التحصیلان کشاورزی در دستور کار داریم.
وی افزود: در حال حاضر شهرک های ماهیان زینتی در محلات، کاشان و اراک راه اندازی شده است.
رییس سازمان شیلات ایران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در زمینه روند صادرات آبزیان به روسیه، اذعان داشت: صادرات آبزیان به روسیه رو به بهبود است به طوری که صادران محصولات شیلاتی ایران طی دو سال اخیر ۳۰۰ درصد رشد داشته که بیشترین میزان صادرات آن به روسیه بوده است.
وی میزان صادرات آبزیان کشور را ۴۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: امسال برای صادرات ۴۸۰ میلیون دلاری آبزیان هدفگذاری کرده ایم.
صالحی در عین حال از برنامه های این سازمان برای صادرات ماهی تازه از طریق پرواز و صادرات قزل آلای زنده به روسیه خبر داد.
وی تصریح کرد: اخیر مذاکراتی با روسیه به منظور همکاری های مشترک برای صادرات آبزیان در مراکز آزاد اقتصادی ایران از جمله منطقه انزلی داشته ایم.
وی توسعه سرمایه گذاری در شیلات، افزایش تولید، مصرف و اشتغال را از اهداف جدی سازمان شیلات ایران برشمرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد تولید و پرورش ماهی تیلاپیا نیز اظهار داشت: سال گذشته با سازمان محیط زیست برای راه اندازی ۱۰ پایلوت پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد توافق کردیم.
وی با بیان این که ۱۴۰ کشور دنیا ماهی تیلاپیا تولید می کنند، گفت: سازمان فائو آینده شیلات را در تولید تیلاپیا اعلام کرده است.
صالحی افزود: کاهش واردات تیلاپیا به کشور در دستور کار قرار گرفته به طوری که سال گذشته چند مورد محدودیت برای واردات آن اعلام کردیم و امسال هم ممنوعیت ها ادامه می یابد.
وی در پایان این نشست با اهدای لوح از خبرنگاران حاضر به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار تقدیر کرد.
رییس سازمان شیلات ایران امروز همچنین از مرکز تکثیر ارگانیک بچه ماهی قزل آلا در مزرعه پرورش ماهی در کرج بازدید کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت