English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

فعالیت ۵۸۰ شرکت دانش بنیان ظرفیت مناسبی برای افزایش بهره وری و تبدیل دانش به ثروت در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی گفت:فعالیت بیش از ۵۸۰ شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در این سازمان ظرفیت مناسبی برای ایجاد تحول، افزایش بهره وری و تبدیل دانش به ثروت در این بخش مهم اقتصادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، اسکندر زند روز چهارشنبه در همایش محققان معین بخش کشاورزی منطقه ۲ کشور در یاسوج اظهار داشت: حرکت به سمت شرکت های دانش بنیان و ایجاد مراکز رشد برای تجاری سازی دانش ها ، پژوهش ها و یافته های تحقیقاتی از اولویت های اساسی در سازمان تحقیقات کشاورزی است.

وی تصریح کرد: تغییر رویکرد از محصول محوری به خروجی محور در یافته ها و تحقیقات محققان و مروجان بخش کشاورزی از دیگر اولویت ها و برنامه های اساسی این نهاد علمی و پژوهشی است.

زند تاکید کرد: هم اینک رتبه ایران در دنیا در زمینه پژوهش های کشاورزی محصول محور ۱۶است در حالی که از نظر خروجی یافته ها و تحقیقات این بخش در رتبه ۱۲۰ جهان است.

وی، کارآمدی و اثرگذاری یافته های تحقیقاتی و جریان سازی در برخی چالش ها و بحران های موجود از جمله مساله آب را یادآور شد و افزود: محققان و مروجان بخش کشاورزی علاوه بر آنکه خود باید با مسائل ، دانش و تکنولوژی روز دنیا آشنا باشند کشاورز را نیز در این امر سهیم کنند.

وی ایجاد انگیزه و تولید دانش را از ضروریات مهم در تولید محصولات با کیفیت دانست و گفت: وظیفه یک محقق تنها آموزش و معرفی یک رقم و محصول جدید زراعی و یا باغی نیست بلکه باید به فرآیند از تولید تا مصرف و حتی میزان ثروت تولیدی یک کشاورز از محصول نیز توجه داشته باشد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ساماندهی نیروی انسانی و همچنین چابک سازی از دیگر اولویت ها و برنامه های مهم این سازمان است که باید در دستور کار همه استان ها قرار گیرد.

وی گفت: ظرف سه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد نیروی انسانی این سازمان تعدیل شده است.

زند ادامه داد: شمار اعضای هیات علمی بخش کشاورزی در همه دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشگاهی افزون بر ۱۰ هزار نفر است که سهم سازمان تحقیقات کشاورزی حدود ۲ هزار نفر است.

همایش یک روزه محققان معین ترویج کشاورزی منطقه ۲ کشور روز چهارشنبه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ترویج و آموزش کشاورزی و جمعی از مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد و محققان بخش کشاورزی در یاسوج برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این همایش یک روزه با حضور محققان معین ترویج کشاورزی ۶ استان شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اصفهان، هرمزگان، بوشهر و چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

عباس صلاحی اردکانی عنوان کرد: کارگاه های آموزشی با چهار موضوع دام و طیور، خاک و آب، زراعت و باغبانی برای محققان معین ترویج کشاورزی ۶ استان منطقه ۲ کشور در این همایش برپا شد.

نمایشگاه دستاوردهای کشاورزی، تحقیقات و ترویج جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز درحاشیه این همایش برپا شده است.

در این همایش همچنین از تعدادی محقق و مروج موفق بخش کشاورزی استان های شرکت کننده تجلیل شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت