English | شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۲۷ تفاهم‌نامه بین سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاران منعقد شد

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در سال ۹۵ بین سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاران ۲۷ تفاهم‌نامه به میزان ۸۲۰ میلیارد تومان منعقد گردید.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، خدابخش عرب با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد اظهار داشت: این تفاهم‌نامه‌ها هرکدام طرح و برنامه خاصی را دنبال می‌کند و ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که تا پایان سال ۹۷ به مرحله اجرا می‌رسند و با اجرای این طرح‌ها تحول عظیمی در بخش کشاورزی به وجود می‌آید.
وی افزود: برای ارزیابی و اثربخشی این طرح قبل از هر چیزی نیازمند یک تغییر در رویه‌های پیشین هستیم؛ تغییر روش معمولاً مستلزم تغییر رفتار و ساختار و عبور از روش‌های سنتی است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سازمان جهاد کشاورزی به‌خوبی تحقق‌یافته است افزود: فهم مشترک و درک متقابل بین اجزا و بازیگران اصلی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ازجمله مهم‌ترین مؤلفه‌های مهم و اثرگذار در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.
عرب به سه مؤلفه اصلی برای ارزیابی دقیق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سال جاری اشاره و افزود: برنامه‌ریزی به‌عنوان یک مؤلفه اصلی، پایش و نظارت بر اجرای برنامه‌هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی اتفاق افتاد و اثربخشی برنامه‌ها را مورد ارزیابی دقیق قرار می‌دهیم.
وی تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی را با اتکا به افراد کارشناس و کارگروه‌های تخصصی مؤثر دانست و گفت: یک برنامه مدون در حوزه برنامه‌های زیرساختی و همچنین در حوزه برنامه‌های تولیدی مدنظر سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت و ارائه شد.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه به برخی برنامه‌های طراحی‌شده توسط کارشناسان اشاره کرد و گفت: این برنامه‌های بخش کشاورزی مورد استقبال فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی قرار گرفت.
عرب بیان کرد: مرحله عملیاتی مبنای کار آن تقسیم مسئولانه بود که برای هر فعالیت و اقدامی که در حوزه کشاورزی برنامه‌ریزی‌شده بود مسئول مربوطه موظف به اجرای ابلاغ‌های رسمی شد.
وی درباره نظارت دقیق بر روندهای اجرایی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: این مرحله بعد از ابلاغ مصوباتی که از ستاد فرماندهی به سازمان جهاد کشاورزی در استان رسید به مجریان در شهرستان‌ها نیز ابلاغ شد و مرحله پایش و نظارت دقیق برای حفظ جدیت و تداوم کار در اولویت قرار گرفت.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه هر ۱۵ روز از مجریان و مدیران شهرستان‌ها گزارش عملکرد دریافت شد خاطرنشان کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان در جلسات ۱۵ روز یک‌بار استانی نیز مجموع گزارش‌ها بخش‌های مختلف در شهرستان‌ها را نیز از سازمان جهاد کشاورزی استان دریافت می‌کند.

عرب مشارکت فعال و مؤثر بهره‌برداران و تولیدکنندگان را اولین اثربخشی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی دانست و گفت: مشارکت تولیدکنندگان و بهره‌برداران بخش کشاورزی محصول باور و اعتقاد به یک برنامه است و باور نقش کلیدی و اساسی در اثربخشی یک برنامه است.
وی در ادامه از ورود تولیدکنندگان خرد و کلان برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در طول سال گذشته خبر داد و گفت: این در حالی بود که اکثر سرمایه‌گذاری‌های با نرخ ۱۸ درصد در سال ۹۵ در بخش کشاورزی انجام شد و این مهم نشان‌دهنده برنامه‌های اثرگذار برای تولیدکنندگان بوده است.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزایش تولید و درآمد تولیدکنندگان و بهره‌برداران را از دیگر بخش‌های اثربخشی برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی عنوان کرد و اذعان کرد: در برنامه‌ریزی‌های سازمان طراحی کردیم تا به نرخ ۹/۴ درصد نرخ رشد تولید را شاهد باشیم و مهم‌ترین اثربخشی‌هایی که انتظار داشتیم افزایش تولید و درآمد تولیدکنندگان و بهره‌برداران کشاورزی بود.
عرب با بیان اینکه افزایش تولید در دو حوزه محصولات استراتژیک و سایر محصولات بررسی می‌شود تصریح کرد: در محصولات استراتژیک پیش‌بینی ۳۰ درصد افزایش تولید را داشتیم که خوشبختانه این شرایط به وقوع پیوست و یک افتخار بزرگ برای بخش کشاورزی است.
وی افزود: در حوزه گندم، جو، چغندرقند و شیر و لبنیات که هرکدام از این محصولات به‌عنوان محصول خرید تزریقی توسط مراجع ذی‌ربط تماماً خریداری شد.
معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه با افزایش تولید درآمد نیز به دنبال آن افزایش خواهد یافت اذعان کرد: توقعاتی که در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی داشتیم افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش است.

دکتر خدابخش عرب

عرب از جذب قطعی ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در زیر بخش‌های مختلف از محل ردیف‌های بودجه‌ای به استان سمنان خبر داد و گفت: این مبلغ با تدابیر خاصی در استان برای رونق تولید، صندوق حمایت از توسعه کشاورزی و افزایش ضریب مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت