English | جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تأمین خوراک دام منوط به همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط است؛ تخصیص ارز، تشریفات گمرکی و حمل‌ونقل باید بدون تأخیر باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه حذف واسطه‌ها و تأمین نهاده و نظارت دقیق‌تر در توزیع از اهداف اصلی راه‌اندازی سامانه بازار گاه است؛ گفت: در حال حاضر در کشور مشکلی از نظر تأمین نهاده دامی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، مصطفی شاه‌حسینی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فعالیت سامانه بازار گاه توزیع نهاده‌های کشاورزی از ابتدای سال ۹۹ به‌طور رسمی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه بازار گاه با همت معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی بوده است افزود: در گذشته توزیع نهاده‌ها به‌صورت دستی بود و با نامه‌نگاری انجام می‌شد اما از سال ۹۹ توزیع نهاده از طریق این سامانه انجام می‌شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه سهمیه نهاده از وزارتخانه در سامانه بازار گاه مشخص می‌شود خاطرنشان کرد: بازار گاه سامانه اصلی توزیع خوراک دام و طیور کشور محسوب می‌شود که در اجرای ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طراحی شد و هدف از ایجاد سامانه بازار گاه این بوده که فعالیت شفاف و قانونمندی برای فعالین بازار نهاده‌ها، از تولیدکننده گرفته تا مصرف‌کننده، فراهم آورد و نهاده‌ها با قیمت و زمان مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.

شاه‌حسینی افزود: از مهر ۹۹ وزارت جهاد کشاورزی ابتدا واحدهای مرغ تخم‌گذار را به‌صورت سیستمی در داخل سامانه قرارداد و خود مرغدار به‌صورت مستقیم از بندر نهاده تخصیصی خود را می‌خرد و از این طریق واسطه‌ها حذف شدند.

وی گفت: در سال گذشته ۶۶ هزار و ۲۹۸ تن کنجاله سویا، ۱۴۱ هزار و ۱۲۵ تن ذرت، ۵۵ هزار و ۱۹۵ تن جو و یک هزار و ۵۸ تن کنجاله کلزا از طریق سامانه بازار گاه خریداری شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: این میزان کنجاله سویا توسط یک هزار و ۴۶۳ نفر، برای ذرت توسط یک هزار و ۹۸۴ نفر، جو ۶۸۸ نفر و کلزا نیز توسط ۷ نفر خریداری شده است.

شاه‌حسینی با بیان اینکه در حال حاضر مشکلی از نظر تأمین نهاده‌های دامی وجود ندارد گفت: اما بهره‌برداران با مشکلاتی مانند هزینه حمل‌ونقل، تأخیر در بارگیری، تأخیر در تخصیص ارز به واردکننده‌ها که به دنبال آن تأخیر در ترخیص کالا مواجه هستند و نهایتاً در تأمین خوراک دام‌های خود دچار مشکل می‌شوند.

طراحی سایت توسط فراکارانت