English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

مبارزه با افت ملخ در سطح مزارع و باغات استان سمنان در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه با افت ملخ در سطح مزارع و باغات این استان در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آفت ملخ به عنوان یکی از مخرب‌ترین آفات مزارع و باغات و مراتع شناخته شده که در صورت عدم مبارزه اصولی بخش قابل‌توجهی از گیاهان زراعی و مرتعی را از بین می‌برد و در واقع رقیبی سرسخت برای انسان و دام در مصرف غذا محسوب می‌شود.

وی گفت: در استان سمنان سالانه حدود۴۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی پایش و ردیابی با آفت ملخ صورت می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: در سال گذشته حدود ۴ هزار هکتار مبارزه شیمیایی صورت گرفته است که عمده‌ترین مناطق آلوده در استان بر اساس گزارش‌های واصله شامل مناطق خوش ییلاق، علی‌آباد رضاآباد خار توران، اولنگ خوریان و کلاته‌های اطراف شهرستان شاهرود، مناطق قره قاچ، یخچال، سردره از توابع شهرستان گرمسار، مناطق رامه وار جنه شهرستان آرادان، مراتع اپرت، رضاآباد، عباس‌آباد، گوشوارک، رسم رودبار و اطراف فولاد محله در شهرستان مهدی‌شهر است.

مشیریان اضافه کرد: سال گذشته همچنین در مراتع آهوان و مزارع روستای علاء در شهرستان سمنان، روستاهای خنار و امامزاده عبدالله از توابع سرخه، منطقه بادله، سعدآباد، سوسن وار، دیباج، مراتع کشت دشت وکجین دشت‏، معلمان، حسنیان و نصرت‌آباد از توابع شهرستان دامغان، مناطق کالپوش، فرود و تلوبین شهرستان میامی نیز مبارزه علیه آفت ملخ انجام شد.

وی افزود: انواع ملخ شکم بادمجانی، مراکشی، بومی و ایتالیایی  در استان سمنان مشاهده شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبارزه با ملخ شکم بادمجانی در شهرستان های میامی ,دامغان,گرمسار و سمنان شروع و تا کنون حدود ۴۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

مشیریان گفت: برنامه پایش و ردیابی این آفت در استان سمنان به‌صورت مستمر ادامه دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده در شهرستان‌های مختلف استان سمنان مبارزه با این آفت شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت حفظ نباتات استان سمنان برنامه‌ریزی لازم برای پیش‌آگاهی، ردیابی آفت، تأمین سموم موردنیاز و تجهیز ناوگان سم‌پاشی در این استان را انجام و آمادگی لازم برای مبارزه شیمیایی در سطح استان سمنان وجود دارد..

طراحی سایت توسط فراکارانت