English | چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳

سطح نهایی مبارزه شیمیایی با سن غلات در مزارع استان سمنان به مرز ۲۴۵۹۵ هکتار رسید .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: مبارزه با سن غلات در مزارع استان سمنان در نهایت به سطحی معادل ۲۴ هزار و ۵۹۵ هکتار رسید.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، عباس مشیریان در جمع خبرنگاران با اشاره به مبارزه انجام شده با آفت سن غلات در استان سمنان اظهار داشت: در سال زراعی جاری مبارزه با سن مادری و پوره در همه شهرستان‌ها انجام شد.

وی سطح کلی مبارزه با سن غلات اعم از مرحله مادری و پوره را ۲۴ هزار و ۵۹۵ هکتار عنوان کرد و افزود: سال گذشته مبارزه با این آفت در سطح ۱۷ هزار و ۷۷۰ هکتار انجام شده بود .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان كل سطح مبارزه با سن مادری را ۱۲ هزار و ۸۶۰ هکتار عنوان کرد و گفت: کل سطح مبارزه با پوره نیز ۱۱ هزار و ۷۳۵ هکتار بوده است.

مشیریان با اشاره به مهم‌ترین تأثیرات تغییرات جوی بر تراکم جمعیت در وسعت آلودگی سن غلات گفت: میزان بارندگی در چند سال اخیر کاهش بسیار شدید نسبت به بیست سال گذشته داشته به‌طوری‌که استان سمنان را در بین خشک‌ترین استان‌ها قرار داده است.

وی تصریح کرد: افزایش میانگین دما در اواخر اسفند و اوایل فروردین سالجاری نسبت به سال گذشته باعث تسریع در شروع خسارت سن مادری و متعاقباً افزایش تعداد تخم‌های این مرحله از آفت شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان همچنین اضافه کرد: افزایش کم سابقه دما در اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری؛ نه تنها باعث ورود زودهنگام غلات از فاز رویشی به فاز زایشی گردید بلکه منجر به رشد جمعیت پوره و نهایتا افزایش میزان مبارزه شیمیایی در این مرحله شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت