English | چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

آبخیزداری و آبخوان‌داری اولویت طرح‌های زیربنایی وزارت جهادکشاورزی

وزیر جهادکشاورزی با شرکت در شورای مدیران سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، یاد و نام شهدای حافظ منابع طبیعی را گرامی داشت و حراست از منابع پایه را هدف اصلی این سازمان برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت صیانت از جنگل، مرتع، زمین، آب را مایه تداوم حیات انسان دانست و گفت: منابع طبیعی میراث نسل‌های گذشته و امانتی برای آیندگان است و توسعه کمی و کیفی آن برنامه محوری سازمان است.

وی خشکسالی پی در پی و اقلیم سخت و خشک را عامل شکنندگی منابع طبیعی کشور خواند و افزود: باید با بهره‌گیری از روش‌های علمی، منابع موجود را حفظ کنیم و در گونه‌های سازگار با محیط، آن را توسعه دهیم؛ زیرا تامین غذا برای سال‌های آینده کشور و با افزایش جمعیت از همین منابع و این اقلیم، نیازمند برنامه‌ریزی و جلوگیری از اتلاف منابع است.

به گفته نیکبخت، مقابله با ریزگردها و کانون‌های بحران ناشی از کم‌بارشی و دخالت بی‌رویه انسان در سازوکار طبیعت، از اهداف اصلی سازمان است که در برخی موارد به کوچ جوامع و تهدید جدی جامعه منجر شده است.

وی طرح کاشت یک میلیارد درخت را مورد تاکید مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: این وزارتخانه با تمام توان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های برون سازمانی، سایر دستگاه‌ها، بنگاه‌ها و از همه مهم‌تر با به‌کارگیری مشارکت مردمی در تحقق این طرح خواهد کوشید.

وزیر جهاد کشاورزی از آبخیزداری و آبخوان‌داری با عنوان طرح‌های اولویت‌دار زیرساختی و زیربنایی وزارت جهادکشاورزی یاد کرد و گفت: تا حد امکان طرح‌ها را به سمت طرح‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و طرح‌های کوچک آب سوق می‌دهیم و در گام بعدی طرح‌های آب و خاک را اجرا خواهیم کرد و در این مسیر از به‌کارگیری توان استانداری، فرمانداری، نمایندگان مجلس و مشارکت جوامع محلی از طریق اقتصادی کردن طرح‌ها برای ایجاد انگیزه مشارکت، استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با تاکید دوباره بر اولویت طرح‌های منابع طبیعی، آن را اولویت تخصیص اعتبار مولدسازی دارایی‌های وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت