English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

آبياري كم فشاردر٧٠٠ هكتار از اراضي منطقه «پل ابريشم» ميامي اجرا مي شود.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به فعالیت‌های جهادی این مدیریت در مناطق محروم گفت: تاکنون عملیات آبیاری کم فشار در۱۶۶ هکتار از اراضی منطقه «پل ابریشم» میامی اجراشده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حسین شاهینی در نشستی با تعدادی از بهره‌برداران منطقه «پل ابریشم» میامی اظهار داشت: مدیریت آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با توجه به وظایف ذاتی خود و در راستای رفع محرومیت از چهره منطقه و افزایش بهره‌وری آب برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به‌ضرورت توجه به مسائل زیربنایی بخش کشاورزی در مناطق روستایی گفت: اگر به این مهم توجه نشود شاهد مهاجرت روزافزون جمعیت و خالی از سکنه شدن در روستاها خواهیم بود.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: ازاین‌رو افزایش بهره‌وری آب و ارتقاء سطح زیستی روستائیان در اولویت فعالیت‌های این مدیرت در منطقه محروم «پل ابریشم» میامی قرارگرفته است.
شاهینی با بیان اینکه مدیریت آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان درراستای افزایش بهره‌وری مصرف آب فعالیت‌های متعدد و متنوعی را در منطقه محروم «پل ابریشم» میامی انجام داده است تصریح کرد: برای افزایش راندمان آبیاری طرح‌هایی مانند انتقال آب در قالب پروژه‌های لوله‌گذاری و احداث کانال بتنی، تجهیز و نوسازی اراضی و سامانه‌های نوین آبیاری را اجرایی کرده است.
وی از اجرای عملیات تسطیح در سطح یک هزار هکتار از اراضی منطقه «پل ابریشم» میامی خبر داد و افزود: با توجه به مشکلات موجود در انتقال آب و به‌ویژه در انهار سنتی به دلیل کیفیت و نوع بافت خاک و شرایط آب و هوایی پروژه‌های انتقال آب متعددی در منطقه به اجرا درآمده است.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۸۵۰ متر انتقال آب با لوله و ۵۰۰ متر کانال بتنی اجرا و احداث‌شده است گفت: سامانه‌های نوین آبیاری نیز در سطح ۱۶۶ هکتار در این منطقه اجراشده است.
شاهینی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات انجام‌شده، به دلیل تعدد منابع آبی، وجود انهار سنتی و خاکی انتقال آب و عدم توزیع بهینه آب در سطح مزارع راندمان انتقال و توزیع آب بخش کشاورزی در منطقه «پل ابریشم» میامی پایین است.
وی از تهیه طرح ۷۰۰ هکتاری سامانه‌های کم‌فشار آبیاری برای ۱۰ حلقه چاه موجود در منطقه با استفاده از ظرفیت مشاوران و کارشناسان استان سمنان خبر داد و گفت: در این طرح آب چاه‌های کشاورزی با استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن به ابتدای مزارع منتقل‌شده و در سطح مزارع توزیع می‌شود.
مدیر آب‌وخاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه لوله‌های پلی‌اتیلن از دوام و عمر بهره‌برداری بالایی برخوردار هستند افزود: در این طرح کشاورزان با استفاده از دریچه‌های تخلیه در نوبت‌های آبیاری خود اقدام به آبیاری مزرعه خود می‌کنند.
شاهینی تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر حل معضل انتقال آب و راندمان پایین آن، راندمان توزیع نیز به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

طراحی سایت توسط فراکارانت