English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

آمادگی سازمان شیلات ایران برای توسعه همکاری ها با دانشگاه واخنینگن هلند

رئیس سازمان شیلات ایران، آمادگی این سازمان و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را برای توسعه همکاری ها با دانشگاه واخنینگن هلند اعلام کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، دکتر حسن صالحی امروز در ملاقات با هیات چهار نفره کارشناسی و تخصصی از دانشگاه واخنینگن هلند، توضیحاتی درباره سیاست‌ها و برنامه‌های شیلات ایران در حال و آینده ارائه کرد و گفت: در خصوص آبزی‌پروری، برنامه‌های توسعه همه جانبه‌ای از جمله پرورش ماهی در قفس در دست اقدام است و این سازمان و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور برای همکاری با دانشگاه واخنینگن هلند آمادگی دارد.
وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن ماهیان ریز از جمله ساردین، موتو، فانوس ماهیان و … صید می‌شود که بخش عمده ای از آن برای تولید آرد ماهی استفاده می‌شود.
صالحی خاطرنشان کرد: از برنامه‌های اولویت‌دار این سازمان افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور است که بهره‌گیری از محصولات تولیدی از ماهیان ریز می‌تواند به این هدف کمک کند.
در این نشست، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور نیز درباره اهداف سفر و بازدیدهای فشرده انجام شده از پژوهشکده آبزی‌پروری شمال کشور در انزلی، پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور در اهواز، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان – بندرعباس و جزیره قشم، گزارشی ارائه کرد.
به گفته دکتر محمد پورکاظمی، هدف اصلی از این بازدیدها تنظیم پروژه‌های تحقیقاتی و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان (کپور ماهیان) و تولید فرآورده و محصول از ماهیان ریز (ساردین، موتو، میکتوفیده) بوده است.
در این دیدار،هیات هلندی نیز توضیحاتی درباره بازدیدهای خود در ایران ارائه کرده، بر ادامه و انجام همکاری‌های مشترک با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید تاکید کردند.
موضوعات پژوهشی از جمله ژنتیک و اصلاح نژاد آبزیان، تولید فرآورده‌های شیلاتی از ماهیان نظیر ساردین، فانوس ماهیان و موتو، از مهمترین مباحث مورد علاقه دو طرف عنوان شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت