English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اجرای الگوی کشت در ۴۴۰ هزار هکتار اراضی آبی گندم در استان خوزستان/ ضرورت افزایش راندمان آبیاری در اراضی کشاورزی با تامین اعتبار

اجرای الگوی کشت در ۴۴۰ هزار هکتار اراضی آبی گندم امسال در استان خوزستان هدفگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان امروز در حاشیه نشست ستادی وزیر کشاورزی با فعالان کشاورزی استان خوزستان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: فاز نخست الگوی کشت در این استان را در محصولات زراعی گندم، جو، کلزا و چغندر قند پاییز پیش‌بینی کرده‌ایم.

رحمت‌الله پریچهر افزود: با توجه به این که استان خوزستان در سال‌های اخیر با تولید ۱.۴ میلیون تن گندم، نخستین تولیدکننده این محصول بوده است، کشت ۴۴۰ هزار هکتار گندم آبی را در قالب الگوی کشت هدفگذاری کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد با تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان همچون کود، بذر و سم، استان خوزستان امسال هم در صدر تولیدکنندگان گندم قرار گیرد.

پریچهر در همین حال پیش‌بینی کرد؛ در چارچوب اجرای الگوی کشت در سال جاری حدود یک میلیون تن چغندر قند در این استان تولید و بخشی از شکر مورد نیاز کشور تامین شود.

وی استقبال کشاورزان خوزستانی از طرح الگوی کشت را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: امسال با تامین آب حوزه کرخه از سوی سازمان آب و برق نیز بالغ بر ۱۰۰ هزار هکتار اراضی که در دو سال گذشته بر اثر خشکسالی متوقف شده بود، زیر کشت برود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به توسعه بیمه محصولات زراعی به عنوان یکی از زیرساخت‌های الگوی کشت گفت: استان خوزستان با بیمه ۳۷۴ هزار هکتار اراضی زراعی در رتبه نخست بیمه محصولات زراعی قرار دارد و در مورد بیمه اراضی باغی رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی درباره اعتبارات الگوی کشت گندم نیز بیان داشت: بخشی از اعتبارات الگوی کشت از طریق گندم تامین می‌شود.

پریچهر در همین حال اعتبارات استانی را برای حوزه کشاورزی ناکافی خواند و افزود: میزان تخصیص ۴۰ درصدی از این محل جوابگوی نیازهای بخش کشاورزی این استان نیست.

وی ادامه داد: میزان تخصیص اعتبارات استانی با توجه به تولید بیش از ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی، ۱.۵ میلیون هکتار سطح زیر کشت و فعالیت نزدیک ۲۳۰هزار بهره بردار جوابگو نیست.

پریچهر با اشاره به پایین بودن راندمان آبیاری در اراضی کشاورزی استان خوزستان گفت: نزدیک به ۱.۲ میلیون هکتار سطح اراضی آبی در این استان داریم که تنها ۱۰ درصد آن به سیستم آبیاری نوین آبیار مجهز شده است و از این رو برای افزایش راندمان آبیاری و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری نیاز به تامین اعتبار در این حوزه داریم .

وی اظهار داشت: برای اجرای سیستم‌های کم فشار آبیاری نیز به تخصیص اعتبار کافی نیاز است.

طراحی سایت توسط فراکارانت