English | جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اسناد راهبردی جایگزین در بخش دامپزشکی تدوین می شود/واکسیناسیون رایگان ۵ میلیون راس دام سنگین علیه تب برفکی در فاز دوم

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، به دنبال ارایه اسناد راهبردی جایگزین در حوزه دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر علیرضا رفیعی پور امروز سه شنبه درنشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت ۱۴ مهر روز ملی دامپزشکی اظهار داشت: تغییرات اقلیمی در جهان و ایران اجتناب ناپذیر است و امیدواریم با همکاری محققان و خانواده دامپزشکی کشور، اسناد راهبردی جایگزین را در حوزه دامپزشکی تدوین کنیم.
وی کمک به توسعه تجارت محصولات غیر نفتی را از رویکردها و برنامه های مهم در بخش دامپزشکی عنوان و تصریح کرد: با رعایت الزامات حیاتی در حوزه بهداشت دامی جهانی، کلید تجارت در دست ما خواهد بود.
رفیعی پور بر توسعه سرمایه گذاری در حوزه نظارت و مدیریت بهداشتی بر صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک برای ایجاد ارزش افزوده،عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید موفق تاکید کرد و گفت: مدیریت بهداشتی حلقه مفقوده صنایع تبدیلی، ارزش افزوده و تولید است.
رییس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال نگاه نو به اجزای ساختار سازمان و تجهیزات و امکانات دامپزشکی را از برنامه ها و اقدام ها در دوره ریاست خود عنوان و تصریح کرد: در این این دوره خود ارزیابی و سیستم بازرسی را به طور جدی تقویت می کنیم.
وی با بیان این که فعالیت های دامپزشکی شفاف است، اذعان داشت: بیماری های دامی قابل کتمان نیستند، اما شفاف سازی دلیل خوبی برای نگران کردن و تشویش اذهان عمومی نیست.
در این نشست معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از آغاز اجرای فاز دوم واکسیناسیون دام سنگین علیه تب برفکی در کشور به طور رایگان خبر داد و پیش بینی کرد که در فاز دوم واکسیناسیون دام که از دوم مهرماه آغاز شده است، نزدیک به چهارمیلیون و ۷۰۰ هزار تا پنج میلیون راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.
دکتر رضاییان زاده با اشاره به این که واکسیناسیون دام سبک نیز علیه تب برفکی در کشور آغاز شده است، پیش بینی کرد که در این فاز واکسیناسیون ۳۰ میلیون راس دام سبک صورت می گیرد.
وی در مورد کنترل بیماری لکه سفید میگو نیز اظهار داشت: در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان به پایان برداشت میگو نزدیک می شویم و با کنترل بیماری لکه سفید از طریق ارایه خدمات و توصیه های دامپزشکی و همکاری صاحبان واحدهای تولید توانسته ایم خسارت را از ناحیه این بیماری به حداقل برسانیم.
معاون بهداشت و پیشگیری سازمان دامپزشکی اعلام کرد: درگیری واحدهای تولید میگو به بیماری لکه سفید با ارایه خدمات دامپزشکی از ۲۰۲ مزرعه در سال ۹۴ به هشت مزرعه در سال ۹۶ رسیده است.
وی در همین حال از تشکیل و آغاز به کار ستاد ملی آنفلوانزای پرندگان خبر داد و گفت: در این ستاد، برگزاری نشست های آموزشی و مهیا کردن صنعت مرغداری کشور برای مقابله با این بیماری مد نظر قرار دارد.
رضاییان زاده درباره مسایل مربوط به بودجه اذعان داشت: در حال حاضر در زمینه بودجه برای مقابله با بیماری آنفلوانزای پرندگان مشکل خاصی نداریم و خدمات در این حوزه در حال گسترش است.
وی خاطر نشان کرد: در ایران به علت ساختارها و مدیریت سنتی در واحدهای مرغداری، این بیماری به شکلی متفاوت از سایر کشورهای اروپای بروز می کند.
در این نشست دکتر خداوردی معاون مدیریت منابع انسانی سازمان دامپزشکی با بیان این که امسال هفته دامپزشکی در کشور با شعار دامپزشکی،بهداشت عمومی و توسعه پایدار برگزار می شود از برگزاری نخستین جشنواره تخصصی فیلم و عکس بیتار در این حوزه در فرهنگسرای شفق در ۱۴ مهرماه امسال خبر داد.
وی گفت: در این جشنواره ۳۹۷ اثر هنری در قالب فیلم و ۱۴۷۰ عکس در هفته دامپزشکی در فرهنگسرای شفق به نمایش در می آید.

طراحی سایت توسط فراکارانت