English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی است/ حمایت فرهنگی و ترویجی نمایندگان ولی فقیه در بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی پس از سنددار کردن آنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به استان قم و شرکت در مراسم اختتامیه همایش روسای حوزه نمایندگی ولی فقیه سراسر کشور گفت: وجود نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نشانگر نگاه ویژه مقام معظم رهبری به بخش کشاورزی است که باید امور نظارت، حمایت و هدایت بخش کشاورزی را عهده‌دار باشد. این نظارت باید در ابعاد مدیران و مبارزه با فساد باشد، همچنین از مدیران لایق و پاک دست تقدیر شود.

وی افزود: نقش نمایندگان ولی فقیه در ایجاد انسجام در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و حمایت و کمک در حوزه فرهنگی و ترویج  است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که پایداری غذای ایرانیان رسالت وزارت جهاد کشاورزی است، تصریح کرد: ماموریت رئیس جمهور در نظارت ستادی دولت به وزارت جهاد کشاورزی تامین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشا داخلی بوده است، ما به دنبال خودکفایی هستیم لذا باید در داخل تولید شود، تولید افزایش یابد و باید از نظر سم و کود غذا با کیفیت باشد و همه عادلانه به آن دسترسی داشته باشند.

وی با بیان این که برای ارزان‌سازی غذا باید تولید بهره‌ور شود، افزود: اگر دام را شش ماه نگهداری می‌کردیم الان باید کاری کنیم تا دام در طول ۳ ماه به وزن ایده‌آل برسد تا تولید بهره‌ور و غذا ارزان ‌شود، اگر مزرعه را به سفره وصل کنیم و واسطه را حذف کنیم غذا ارزان می‌شود.

مقام عالی وزارت با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم برنامه تحولی دارد، گفت: ما در جنوب غرب آسیا بهترین شرایط اقلیمی و اکولوژیکی را داریم و باید دارای حاکمیت غذا در غرب آسیا شویم و جمهوری اسلامی باید به قدرت غذا در منطقه برسد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که جنگ روسیه و اوکراین، جایگاه وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی ارتقا یافت، زیرا غذا دارای قدرت است و هرچه در تامین سفره همسایگان بیشتر سهیم شویم دارای جایگاه می‌شویم، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی برای کشور هویت و قدرت تولید می‌کند، کشاورز علاوه بر عنصر تولید غذا، تولید کننده قدرت و امنیت کشور است و این یک نگاه جدید به کشاورز و دامدار است. هیچ چیز در دنیا با غذا قابل رقابت نیست و مردم کارآمدی دولت را هم با میزان تامین مرغ و گوشت می‌سنجند.

به گفته وی، صادرات غذا با صادرات کالاهای دیگر متفاوت است و غذای ایرانی پرچم ایران در بازار صادراتی و سفره همسایگان است.

مقام عالی وزارت بر اجرای الگوی کشت تاکید کرد و گفت: ما باید پس از ۵۰ سال این طرح را اجرایی کرده و یک بار برای همیشه پرونده الگوی کشت را ببندیم، در این راستا باید محصولات آب‌بر را وارد کنیم و اراضی را به کشت غلات و کالاهای اساسی اختصاص دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید کشاورزی قراردادی را توسعه دهیم، اظهار داشت: این روش باعث افزایش تولید در واحد سطح، خودکفایی و عدم وابستگی به خارج می‌شود. کشاورزی قراردادی مختص کشت در مزرعه نیست و شامل تمام زیربخش‌های کشاورزی، دام و طیور و … می‌شود و باید بخش خصوصی به این امر ورود کند.

وی با بیان این که ما کشاورزی قراردادی را نظام‌مند کرده‌ایم، گفت: شورای پول و اعتبار کشور و بانک مرکزی تصویب کرده که قرارداد کشت به عنوان وثیقه در بانک اعتبار دارد و بانک از طریق آن به کارخانه‌دار تسهیلات می‌دهد تا بتواند بذر، کود، سم و بیمه برای کشاورز فراهم کند.

ساداتی‌نژاد با اشاره به بحث صدور اسناد کشاورزی عنوان کرد: صدور اسناد اراضی فراقوه ای است، ما باید به ۱۰۰ درصد صدور سند برسیم، همچنین رفع تداخلات باید تا سال ۱۴۰۲ انجام شود.

وی بر حل و رفع تداخلات در کشور تاکید و یادآور شد: باید با بررسی پیش از اجرای تغییر کاربری از آن جلوگیری شود در غیر این صورت با قلع ‌و قمع کردن منابع ملی هدر می‌رود. نابودی باغات چندساله که توسط کشاورزان ایجاد شده و برای منابع ملی است اشتباه بوده و باید زمین‌ها به آنان فروخته شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که باید سنددار کردن اراضی را به اتمام برسانیم تا زمین کشاورزی برای تولید محصولات برای آیندگان باقی بماند، تصریح کرد: اگر سنددار کردن اراضی محقق نشود تمامی زمین‌های کشاورزی تبدیل به باغ ویلا خواهد شد.

وی بابیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی پس از سنددار کردن زمین‌های کشاورزی محقق می‌شود، گفت: اقتصاد کشاورزی در یکپارچگی اراضی است و با صدور سند دیگر شاهد خرد شدن اراضی نخواهیم بود. باید مشوق پس از صدور سند، برای  تجمیع سند داشته باشیم تا اقتصاد کشاورزی محقق شود.

ساداتی‌نژاد بابیان اینکه صدور سند لازمه اقتصادی شدن کشاورزی است، یادآور شد: ظرفیت بزرگ در غرب کشور اراضی شیب‌داری است که رها شده است؛ در غرب کشور آیش معنی ندارد و آب سبز است و باید باغات را در اراضی شیب‌دار مستقر کنیم.

به گفته وی، اراضی شیب‌داری که برای منابع طبیعی است را به مردم واگذار کنیم تا درخت بکارند. از آنجایی که به دلیل دیم بودن نیاز به آبیاری ندارد، این مهم سبب اشتغال و تولید درآمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جهش تولید در دیمزارها برای سال جاری ۵ میلیون هکتار برنامه‌ریزی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت شیلات در استان‌های ساحلی، تصریح کرد: نهایی شدن طرح شهرهای مولد کشاورزی  با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روز گذشته، فاز اول بر بستر شیلات است و ما در سواحل شرایط بسیار مطلوبی راداریم.

وی ادامه داد: این مهم برای شهرهایی که بر بستر شیلات می‌تواند بحث سکونت را حل کنند و خانه‌های طرح‌شده در این مکان‌ها می‌تواند اشتغال بخش کشاورزی را نیز در کنار خود داشته باشند.

ساداتی‌نژاد با تأکید بر اینکه این خانه‌ها به‌نوعی روستاهای مدرن امروزی خواهند بود، یادآور شد: در شهرهای مولد کشاورزی تولید و سکونت در کنار هم وجود دارد؛ در شهرهای جدید با توجه به عامل توسعه‌ای که برای این شهرها تعیین ‌شده صنایع فرآوری و بحث‌های مربوط به بازار اعم از داخلی و صادراتی در آن شهر مستقر شود.

وی افزود: لذا هر خانه مولد در کنار سکونت، اشتغال و تولید را انجام می‌دهد و خرید نهاده‌ها و محصول عملاً توسط عامل توسعه انجام می‌گیرد؛ به‌نوعی در این شهرها کشاورزی قراردادی به‌عنوان یک بستر برای حمایت از اشتغال و اسکان آن منطقه داریم.

ساداتی‌نژاد گفت: در فاز اول به دستور معاون اول رئیس‌جمهور در ۵ نقطه این فعالیت را در جنوب کشور شروع خواهیم کرد و انشالله بر اساس آن تجربه تلاش می‌کنیم تا این مهم را گسترش دهیم و می‌تواند اتفاق خوبی را خلق کند.

وی  گفت: ۱۶ سال نمی‌توانستیم سیب صادر کنیم یا ۶ سال مرغ به عراق صادر نمی کردیم؛ صادرات به چین نداشتیم و در حال حاضر ۴ محصول ما به چین صادر می‌شود؛ در این مدت موانع برطرف شد و صادرات به کشورهای هدف صورت گرفت هرچه سهم ما در سبد غذایی همسایگان بیشتر شود و همان میزان ایجاد امنیت خواهد کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت