English | جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در راستای فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت؛ پایین بودن نرخ جمعیت در جوامع دینی مذموم است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اقدامات این سازمان درباره فرزند آوری به لزوم افزایش جمعیت و فرزند آوری اشاره کرد و گفت: پایین بودن نرخ جمعیت در جوامع دینی نیز مذموم و زشت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، حمید عرب با بیان اینکه در آیات قرآنی نیز به فرزند آوری تأکید دارد اظهار داشت: به‌عنوان‌مثال در آیه ۴۶ سوره کهف آمده است که «مال و فرزند، زينت زندگى دنياست و باقیات‌صالحات [ارزش‌هاى پايدار و شايسته‏] ثوابش نزد پروردگارت بهتر و اميدبخش‌تر است».

وی با تأکید بر اینکه یکی از چالش‌های استان سمنان کمبود جمعیت است گفت: همه و به‌ویژه دستگاه‌های فرهنگی باید در راستای فرزند آوری و افزایش جمعیت فرهنگ‌سازی کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه ممکن است برخی عدم فرزند آوری را به مسائل و مشکلات اقتصادی مرتبط کنند گفت: تحقیقات نشان می‌دهد اگر چه اقتصاد در فرزند آوری مؤثر است اما عامل تعیین‌کننده نیست چرا که در استان کم برخورداری مانند سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ فرزند آوری را داریم.

عرب با بیان اینکه در قرآن مجید آیاتی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به این نتیجه رسید که بهانه کردن دغدغه‌های مالی برای فرار از فرزند آوری، امری کاملاً ناموجه است به یکی از این آیات اشاره کرد و گفت: در آیه ۳۲ سوره نور آمده است که «مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهيد همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را؛ اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد. خداوند گشايش دهنده و آگاه است» و این مژده به بی‌نیاز سازی که به‌صورت مطلق بیان شده، می‌تواند شامل دوران بعد از بچه‌دار شدن زوج‌ها نیز شود و بنابراین چنین بشارتی، پاسخی روشن به دغدغه‌های اقتصادی کسانی است که از بیم فقر و تنگدستی، اقدام به بچه‌دار شدن نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تک فرزندی در جامعه مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند و فرزندان تنها به خوبی روابط اجتماعی را نمی‌دانند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر اینکه جامعه و کشور ایران به سمت سالمندی در حال حرکت است تصریح کرد: افزایش جمعیت سالمندی و کاهش نیروی جوان جامعه یک بحران همه‌گیر جهانی است اما برای ایران یک معضل بسیار نگران کننده است و در استان سمنان نیز کمبود جمعیت جدی است.

عرب در پایان با بیان اینکه همه باید برای فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه افزایش نرخ جمعیت تلاش کنند به برخی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در این راستا اشاره کرد و گفت: تبلیغات از طریق تلویزیون شهری درباره فرزندآوری،نصب بنر با محتوی فرزندآوری در محیط سازمان، برگزاری جلسات و ضرورت فرزندآوری و ارائه بسته‌های تشویقی برای کارکنان سازمان در این زمینه برخی از اقدامات انجام شده است.

طراحی سایت توسط فراکارانت