English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی استان سمنان به کشت کلزا اختصاص می‌یابد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان:امسال ۱۳۰۰ هکتار از اراضی استان سمنان به کشت کلزا اختصاص می‌یابد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از هدف‌گذاری برای کشت کلزا در سطح ۱۳۰۰ هکتار از اراضی این استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این مهم که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ‌شده است تحقق یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، ابوالفضل شاهمرادی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در صورت کشت کلزا در این میزان اراضی حدود ۳ هزار و ۲۵۰ تن محصول برداشت شود.

وی با اشاره به‌ضرورت افزایش سطح زیر کشت این محصول مهم و استراتژیک در استان به برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت کلزا در استان خبر داد و اضافه کرد: سال گذشته ۳۳۰ هکتار از اراضی استان به کشت کلزا اختصاص داشت که امسال بر اساس برنامه ابلاغی باید یک هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت این محصول اختصاص یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کشت کلزا چندین سال است که در استان سمنان کشت می‌شود از کلزا به‌عنوان یک محصول استراتژیک نام برد و افزود: در راستای کاهش واردات روغن خوراکی و همچنین اهمیتی که کلزا در پایداری کشت پائیزه دارد کشت آن در کشور و همچنین در استان سمنان به‌عنوان یک محصول استراتژیک در دستور کار قرارگرفته است.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای برنامه ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت این محصول از ابتدای شهریورماه امسال تاکنون ۹ تن بذر از ارقام وارداتی و تولید داخل با توجه به اقلیم‌های گوناگون در استان تأمین و به مناطق مختلف در استان حمل شده است.

وی با اشاره به مناطقی از استان که زیر کشت کلزا قرار دارند گفت: با توجه به اقلیم مناسب برای کشت کلزا در شهرستان‌های میامی و شاهرود؛ بیشترین سطح زیر کشت کلزا در این دو شهرستان و عمدتاً در شهرستان میامی قرار دارد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به اقلیم مناسب این دو شهرستان برای کشت کلزا حدود ۹۲۰ هکتار از برنامه ابلاغی در این دو شهرستان اجرا شود.

شاهمرادی گفت: با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولید محصولات زراعی در استان کمبود منابع آبی است کشت کلزا به‌عنوان یک محصول کم آب بر است می‌تواند مناسب با اقلیم استان باشد.

وی به دیگر مزیت‌های کشت کلزا اشاره کرد و گفت: استفاده از تناوب زراعی در تولید محصولات پائیزه مانند گندم، جو با کلزا در افزایش عملکرد کمی و کیفی محصول بسیار مؤثر بوده و امکان بهره‌برداری از تمامی پتانسیل‌های خاک که یکی از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شود را فراهم می‌کند.

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

طراحی سایت توسط فراکارانت