English | پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

امسال ۱۵۰۰۰ تن پسته خشک از باغات دامغان برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان با اشاره به برداشت محصول پسته در مزارع دامغان از ابتدای مرداد ماه آغاز شد اظهار داشت: این شهرستان دارای  ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغات پسته در مناطق مختلف از جمله حومه، فرات، امیرآباد، و دامنکوه است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، علی اصغر امامیون در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغات مثمر است.

وی افزود: پسته های شهرستان عمدتا از ژنوتیپ‌های بومی ، شاهپسند، خنجری، عباسعلی و فرخی است و لیکن سایر ژنوتیپ‌های تجاری هچون اکبری، احمدآقایی، کله قوچی، نیز به صورت مهاجر، در منطقه توسعه یافته که با توجه به شرایط سازگاری و اقتصادی بودن ژنوتیپ‌های داخلی رویکرد باغداران به توسعه آنها یا اصلاح باغات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۱۵ هزار تن  پسته خشک معادل ۴۵ هزار تن پسته تازه در باغات تولید شود که این مقدار محصول با توجه به سال گذشته افزایش دو برابری به دلیل سال آوری سال گذشته داشته است.

امامیون گفت: جمع آوری پسته های زودرس و عرضه آنها به صورت تازه در بازارههای داخلی و خارجی است در شهرستان دامغان سبب شده که علاوه بر گردش مالی سریع اشتغال بیشتری ایجاد شود.

وی گفت: تعداد پنج هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار پسته دامغانی امسال حدود سه هزار و ۵۰۰  تن انواع کودهای شیمیایی اوره؛ فسفات، و پتاسیم را از مراکز توزیع شرکت خدمات حمایتی و سازمان تعاون روستایی مستقر در مناطق مختلف تهیه کردند.

طراحی سایت توسط فراکارانت