English | یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بهبود و توسعه بخش کشاورزی بین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مستضعفین

وزارت جهادکشاورزی و سازمان بسیج مستضعفین تفاهم‌نامه‌‌ای با همکاری سازمان بسیج برای بهبود و توسعه بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی امضا کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از خبرگزاری فارس، سازمان بسیج مستضعفین و وزارت جهاد کشاورزی امروز تفاهم‌نامه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بهبود و توسعه بخش کشاورزی در راستای امنیت غذایی امضا کردند. این تفاهم‌نامه به امضای محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین رسید. این تفاهم‌نامه با عنوان “طرح آبخیز تا جالیز” است که مقرر شده جزئیات و شیوه‌نامه‌های آن در معاونت‌های دو مجموعه پیگیری شود.

پیش از این هم سازمان بسیج و وزارت جهاد کشاورزی درباره واکسیناسیون دام، نهال‌کاری، نظارت بر زنجیره مرغ و تخم مرغ از تولید تا رسیدن به سر سفره، آبخوانداری، احیای قنوات و امنیت غذایی در ۵ محصول کشاورزی، تفاهم‌نامه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کرده بودند.

استفاده از ظرفیت سپاه و بسیج برای تامین امنیت غذایی

در ادامه این مراسم وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: باید تولیدات کشاورزی ما به سمت بهره‌وری و با استفاده حداقلی از آب پیش برود.

محمدعلی نیکبخت ادامه داد: در حوزه آب پروژه‌های مختلفی اجرا شده، اما کافی نیست و باید همه در این حوزه به کمک بخش کشاورزی بیایند.

وی تصریح کرد: آبخوانداری و آبخیزداری در این دوره اولویت نخست وزارت جهاد کشاورزی است و چون طرح کوچکی است می‌تواند مشارکت مردمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب کند، از سویی هزینه‌های آنها هم پایین‌تر است و اجرای آن به راحتی انجام می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ۸۰ درصد طرح‌های آبخیزداری در دهه ۷۰ انجام شده است، گفت:‌ متأسفانه در حال حاضر انجام طرح‌های آبخیزداری عقب گرد داشته و باید سر و سامانی بگیرد.

وی تأکید کرد: چون ایران کشوری خشک است، باید بهره‌وری آب افزایش یابد.

نیکبخت همچنین گفت: مقام معظم رهبری تاکید کرده است که معیشت مردم اولویت درجه یک دولت باشد و همواره رئیس‌جمهور هم به این مسئله تأکید دارد و ما هم اولویت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی معیشت مردم متمرکز کرده‌ایم.

به گفته وی، در این راستا استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان از ضرورت‌ها است و معتقد هستیم نیاز مردم در درجه نخست باید از محل تولید داخل تامین شود و تامین نیاز داخل با کشتی‌های وارداتی هنر نیست.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که می‌توان در ۵ محصول به غیر از گندم خودکفا شد، گفت: تلاش ما این است که بدون افزایش سطح در این محصول‌ها خودکفا شویم و در دانه‌های روغنی هم سطح خوداتکایی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: اولویت بعدی فعال کردن پروژه‌های نیمه فعال و غیرفعال در کشور است تا از همه ظرفیت‌های تولیدی استفاده شود.

نیکبخت این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که طی دو تا سه سال گذشته آسیب‌های جدی به حوزه دامپروری کشور وارد شده که طی یک تا دو سال آینده باید جبران شود.

وی ادامه داد: می‌توان از ظرفیت سپاه، بسیج و سازمان‌ها و مدیریت‌های کشاورزی در امنیت غذایی بهره برد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود پیش‌بینی‌هایی که برخی در باره مرغ ۱۵۰ هزار تومانی برای مهرماه داشتند اکنون وضعیت با ثبات شده و قیمت در بازار متعادل است.

همکاری گسترده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج مستضعفین

در حاشیه انعقاد این تفاهم‌نامه رئیس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کرد: گزارش‌های بسیار خوبی از استان‌ها درباره همکاری مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سپاه و بسیج وجود دارد و بسیج با تمام قوا در خدمت جهاد کشاورزی است که تولیدکننده غذا و تامین کننده امنیت غذایی کشور است.

غلامرضا سلیمانی تأکید کرد: بسیج سازندگی، بسیج اصناف و بازاریان، بسیج صنعت و بازرگانی، بسیج مهندسان کشاورزی و نیز بسیج مهندسان عمران و معدن در خدمت بخش کشاورزی هستند و آماده همکاری با وزارت جهاد کشاورزی هستند.

وی تأکید کرد: با توجه به گزارش‌هایی که وجود دارد، ثبات در تولید و قیمت بازار شکل گرفته و اخیرا به سمت بهبودی می‌رود.

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین تأکید کرد: بر اساس گزارش‌ها نزولات خوبی هم در فصل پاییز خواهیم داشت و طبعا طرح‌هایی که در وزارت جهاد اجرا می‌شود، می‌تواند به افزایش تولید کمک کند.

وی عنوان کرد: طرح آبخیز تا جالیز یکی از طرح‌هایی است که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، برخی استان‌ها این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امضا کرده‌اند و برخی هم در آینده نزدیک نهایی می‌شود.

سلیمانی تصریح کرد: سامانه ستکاوا که پیش از این با همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت بهتر بر زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ و نهاده‌های دامی راه‌اندازی شده است، طی جلسات مختلفی که مسوولان کشوری و معاون اول رئیس جمهور داشتند، تأیید و اجرا شد. اگرچه ظرفیت‌های خیلی خوبی در این سامانه وجود دارد، اگر کم و کاستی وجود دارد باید برطرف شود و هر موقع وزارت جهاد کشاورزی به این نتیجه برسد که این سامانه نباید ادامه بدهد، ما حرفی نداریم، اما معتقد هستیم، نقایص باید برطرف شود.

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: همکاری ما با وزارت جهاد کشاورزی هر روز گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود و ما می‌توانیم در مورد جنگل‌کاری و حفاظت از منابع طبیعی با توجه به تجربه‌ای هم که قبلاً داشتیم، در این زمینه کمک کنیم.

طرح آبخیز تا جالیز با همکاری بسیج اجرا می‌شود

در حاشیه این مراسم سردار محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی کشور از اجرای طرح آبخیز تا جالیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان بسیج خبر داد و اظهار داشت: این طرح تمام زیربخش‌های کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شامل می‌شود و جزئیات آن در معاونت‌ها بررسی شده و شیوه‌نامه‌های آن تدوین می‌شود و پس از نهایی شدن اجرایی می‌شود.

طرح کاشت یک میلیارد درخت اجرا می‌شود

در ادامه این مراسم رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور خبر داد و گفت: قرار بود امسال ۲۵۰ میلیون اصله نهال برای این طرح بزرگ کشت شود که همه آنها توسط دو معاونت باغبانی و سازمان جنگل‌ها کشت شده و بیش از نیاز هم آماده شده است.

وی تأکید کرد: طبق کنوانسیون بین‌الملل همه کشورها باید در جهت ترسیب کربن عمل کنند. کشور ما بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس، کشو در تولید کربن مقام هشتم دنیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد، درحالی‌که در ترسیب کربن جایگاه بسیار پایین‌تری دارد و بر اساس این کنوانسیون کشورهایی که نتوانند در راستای ترسیب کربن عمل کنند تحت تحریم‌ها قرار می‌گیرند.

نوبخت تأکید کرد: همه نهادها باید در انجام طرح کاشت یک میلیارد درخت همکاری کنند و در این حوزه از همه ظرفیت‌های بسیج و سپاه می‌توان استفاده کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت