English | شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ایجاد ۱۲۵ هزار هکتار گلخانه با همراهی مردم و سرمایه‌گذاران در دستور کار است/ ایجاد تعادل در بازار گوشت

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز کشور بر ایجاد ۱۲۵ هزار گلخانه در کشور، گفت: برای ایجاد این میزان سطح گلخانه نیاز به همراهی سرمایه‌گذاران و مردم داریم و دولت نیز در حوزه تسهیلات به آنها کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در دومین روز سفر خود به هرمزگان در آخرین روز دهه فجر، در مراسم افتتاح گلخانه فلفل عباس جعفری در منطقه هشتبندی شهرستان میناب، در گفت و گویی با خبرنگاران گفت: این پروژه گلخانه‌ای پروژه بسیار خوب، اقتصادی و نماد و نمونه‌ای از بهره‌وری در حوزه آب است که سرمایه‌گذار با اقدام بسیار خوب حدود ۱۶ هکتار در فاز اول اجرا کرده و در فاز دوم ۲۰ هکتار در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، افزود: برای اجرای این امر و بهره‌وری آب، باید ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه در کشور داشته باشیم، در حال حاضر حدود ۲۵ هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد و نیاز است ۱۲۵ هزار هکتار دیگر گلخانه در کشور ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایجاد گلخانه نیاز به همراهی سرمایه‌گذاران و مردم دارد و دولت نیز در حوزه تسهیلات به آنها کمک می‌کند.

به گفته وی، در حوزه مجوزها در بحث مربوط به تسهیلات از طریق تبصره ۱۸،  تلاش می‌کنیم از سرمایه‌گذاران در ایجاد گلخانه حمایت کنیم، در این راستا کارگروهی ایجاد شده تا بتوانیم سازه‌های گلخانه‌ای را سبک‌سازی و ارزان‌سازی کنیم و با مکان‌یابی در کشور، ظرفیت‌های اقلیمی مناسب و متناسب با اکولوژی منطقه را ‌شناسایی کنیم. یکی از بهترین نقاط در منطقه میناب، رودان، توکهور و هشتبندی استان هرمزگان است. در مکوران نیز ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گلخانه‌ای وجود دارد تمرکز ما هم بر این نقاط است و حمایت ویژه‌ای هم انجام می‌دهیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: جمعی از سرمایه‌گذاران این منطقه و بخشی نیز از بیرون منطقه هستند که در اینجا سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌اند تا بتوانند شهرک‌های گلخانه‌ای بزرگ اقتصاد را ایجاد کنند تا برای منطقه اشتغالزایی ایجاد کرده و تولید ثروت کنند و علاوه بر تامین نیاز داخلی، به بازارهای هدف و کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی به مرز حوزه‌های آبی دست یابند.

وزیر جهاد کشاورزی به نوسانات بازار محصولات کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی اشاره کرد و گفت: ما در حوزه بازاررسانی محصولات کشاورزی به دلیل شرایط اقلیمی و نوسانات ارزی از نظر زمانی (۱۵ روز، یک ماه تا دو ماه) گاهی دچار نوسان می‌شویم.

وی از ایجاد تعادل در بازار گوشت خبر داد و افزود: در گوشت، با واردات برنامه‌ریزی شده، به سمت تعادل حرکت می‌کنیم و در روزهای آینده هرچه حجم واردات بیشتر ‌شود، بازاررسانی بهتری صورت می‌گیرد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که توزیع گوشت گوساله و گوشت گوسفندی منجمد با نرخ ۱۵۵ هزار تومان در کشور در حال انجام است و در استان‌های کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: این گوشت گوسفندی منجمد، گوشت وارداتی نیست بلکه گوشت ایرانی عشایری است که حدود ۲ ماه و نیم پیش شرکت پشتبیانی امور دام از عشایر کشور به صورت تضمینی خریداری کرده است. همچنین گوشت گوساله نیز تولید داخل است که حدود دو سه ماه پیش توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و منجمد شده است که دارای کیفیتی بسیار عالی و با قیمت مناسب است که به صورت تنظیم بازار توزیع می‌شود.

وی ظرفیت تولید پیاز در کشور را ۳ میلیون تن عنوان و اضافه کرد: کشور ظرفیت بالایی در تولید پیاز دارد و دغدغه‌ای در این خصوص وجود ندارد، افزایش نرخ پیاز به دلیل شرایط اقلیمی، بارندگی‌های مستمر و سرد شدن هوا در سه قطب تولیدی خارج از فصل یعنی استان‌های هرمزگان، جنوب کرمان (جیرفت) و سیستان و بلوچستان بود که برداشت از سوی کشاورزان به کندی انجام شد، لذا با بازاررسانی صورت گرفته و گرم شدن اقلیم، بازاررسانی از سوی کشاورزان افزایش یافته و قیمت نیز به تعادل رسیده است. همچنین برای تکمیل بازاررسانی محصول پیاز، واردات انجام گرفت تا بازار در شرایط کنونی به تعادل برسد.

گفتنی است؛ گلخانه سبزی و صیفی عباس جعفری در منطقه توکهور هشتبندی میناب، با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیارد ریالی در سطح ۱۴ هکتار محصول فلفل به میزان ۲ هزار تن و به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد ریال تولید خواهد کرد و اشتغالزایی برای ۱۴۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

طراحی سایت توسط فراکارانت