English | پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

بازار ۴ میلیارد دلاری روسیه، فرصت مناسب توسعه صادرات گل و گیاهان زینتی ایران

 

مدیرکل دفتر امور گلخانه،گیایهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صنعت گل و گیاه زینتی می‌تواند نقش بسیار بزرگی در ارزآوری صادرات غیرنفتی داشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایانا،محمد کیایی در نشست خبری نخستین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه بومی ایران با اشاره به ظرفیت‌هایی که در کشورهای همسایه برای صادرات گل و گیاه وجود دارد، افزود: کشور همسایه روسیه سالانه چهار میلیارد دلار مصرف انواع گل و گیاه زینتی دارد که ۹۰ درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود و با توجه به تنش‌هایی که بین این کشور و اتحادیه اروپا و همچنین ترکیه پیش آمده است، می‌تواند فرصت خوبی را در اختیار ایران قرار داده تا صادرات این محصولات را به کشور روسیه تقویت کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر کشور روسیه نیاز خود به گل و گیاه زینتی را از کشورهای آمریکای لاتین، کنیا و کلمبیا تأمین می‌کند، در حالی که با توجه به روابط خوب ایران و روسیه، کشور ما می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد.
کیایی یکی از نیازهای تقویت صادرات این محصولات را ایجاد پایانه‌های مناسب صادراتی دانست و ادامه داد: بر همین اساس پایانه صادراتی گل و گیاه ایران با وجود روبه‌رو شدن با کمبود اعتبارات لازم، در حال ساخت و راه‌اندازی است و به‌نظر می‌رسد تا نیمه امسال، بخشی از آن به بهره‌برداری برسد.
وی عنوان کرد: ایجاد پایانه صادراتی گل و گیاه باعث کاهش ضایعات و امکان عرضه مستقیم محصولات و پاسخگویی مناسب به مشتریان خارجی می‌شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه،گیایهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش سطح گلخانه‌ها در کشور یادآور شد: در این طرح تا افق ۱۴۰۴، ۴۸ هزار هکتار از تولید محصولات کشاورزی و گل و گیاه زینتی به شکل گلخانه‌ای خواهد بود.
کیایی تأکید کرد: در برنامه ششم مصوب شده که سالانه به‌طور میانگین چهارهزار و ۸۰۰ هکتار گلخانه در کشور ایجاد شود و قرار بر این است که این برنامه به‌صورت پلکانی از یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار تا هشت‌هزار هکتار طی ۱۰ سال انجام شده است.
وی با بیان اینکه حلقه‌های تولید گل و گیاه در کشور با یکدیگر هماهنگ نیست، اضافه کرد: در بخش تولید گل و گیاه، تولیدکنندگان با یکدیگر ارتباط منسجم و هماهنگ‌شده‌ای ندارند و هریک به‌صورت انفرادی تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند که این امر باعث ایجاد رقابت منفی، افزایش هزینه‌های تولید و کاهش امکان حضور در بازار جهانی می‌شود.
مدیرکل دفتر امور گلخانه،گیایهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی یکی از مشکلات صادرات به روسیه را بالا بودن هزینه‌های تولید و همچنین نبود بخش تخصصی در حوزه حمل و نقل این محصولات دانست و اظهار کرد: برای رفع این مشکلات، کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا شرایط صادرات گل و گیاه کشور را به روسیه بررسی و راه‌حل‌های مناسبی را ارائه دهند.
کیایی با تأکید بر اینکه واردات گل و گیاه به کشور ممنوع است، گفت: هیچ نوع مجوزی برای واردات گل‌های شاخه‌بریده، گلدانی و درختچه صادر نمی‌شود و آنچه در بازار از انواع این محصولات وجود دارد، همگی قاچاق هستند.
وی بیان کرد: تنها محصولی که اجازه واردات در بخش گل و گیاه دارد، اندام‌های تکثیری هستند که با رعایت شرایط قرنطینه‌ای، بخشی از آنها وارد کشور می‌شود.

کیایی در پایان افزود: برای جلوگیری از قاچاق به کشور، اقدامات وزارت جهاد کشاورزی به‌تنهایی کافی نیست و نیاز به همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط داریم.

طراحی سایت توسط فراکارانت