English | چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳

بازدید وزیر جهاد کشاورزی از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان

وزیر جهاد کشاورزی از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان بازدید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه خود به استان همدان از نخستین زنجیره تولید نهال گردوی پیوندی کشور در تویسرکان بازدید کرد.
این طرح بزرگترین زنجیره تولید پیوندک و نهال گردو پیوندی گواهی شده خاورمیانه است که از سه بخش باغ مادری به مساحت ۶ هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت پنج هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار تشکیل شده است.
کل مساحت اجرای پروژه زنجیره تولید نهال گواهی شده گردو در شهرستان تویسرکان معادل ۱۴ هکتار است و اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی استان همدان به عنوان مجری، این طرح را در شهرستان تویسرکان، دهستان میانرود و در روستای مراد آباد اجرا کرده است.
ظرفیت تولید سالانه این طرح بیش از ۱۰۰ هزار اصله نهال گواهی شده گردوی پیوندی، ۲ میلیون شاخه پیوندک ۲۵ سانتی متری و ۱۵۰ هزار پایه نهال گردو است.
ارزش کل تولیدات سالانه بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال است و در این طرح سالانه ۲۵ نفر به طور دائم و ۶۰۰ نفرروز نیز اشتغال فصلی ایجاد شده است.
پروژه های شاخص جهاد کشاورزی استان باغ مادری تولید نهال گردو از سال ۱۳۹۶ با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال شروع به کار کرده است و این باغ براساس روش‌های دانش بنیان و علمی فعالیت می کند.
شهرستان تویسرکان با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شد تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و ۵۰۰ هکتار باغ های گردوی شهرستان تویسرکان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شود.

طراحی سایت توسط فراکارانت